Vijf jaar ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

Een interactieve kweekvijver

De Antwerpse creatieve sector floreert als nooit tevoren. Nieuwe collectieven en gevestigde waardes vinden elkaar in een dynamische community die werd uitgebouwd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

Sinds 2014 kunnen alle creatieve koppen, productontwikkelaars en ontwerpers terecht bij ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Een aantal sleutelfiguren uit die Antwerpse creatieve wereld gaven hun kijk op wat dit project realiseerde op vijf jaar tijd.

Image
De drie musketiers
ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. is vooral een straffe denktank en netwerkorganisatie waar creatieve ondernemers elkaar ontmoeten en sterker maken.
Toon Grobet, fotograaf

Één kliek

En wat een kliek. Anno 2019 is de Antwerpse creatieve sector een levendige community die zichzelf aanvuurt, maar dat had wel een katalysator nodig. Het platform rond ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. was reeds in volle groei nadat het gestart was als stadsmagazine en op veel bijval kon rekenen na hun eerste event. Met een rechtstreeks netwerk van designers via DE WINKELHAAK, de dienst creatieve economie van de stad Antwerpen en de brede provinciale uitwerking vanuit de POM Antwerpen was een communitymanager voor ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. nog een laatste schakel die miste. Voor huidig communitymanager Jonathan Stuyven was Vincent Buyssens toen “de juiste man op de juiste plaats”. Als student viel Vincents oog op de vacature en daarmee was de puzzel compleet. Hij startte in de zomer van 2014 en reikte meteen de hand naar tientallen ontwerpers en talenten: “Tussen creatives vertoeven sprak me enorm aan. Bij elk event waren er nieuwe mensen en nieuwe linken en ik hielp mee een netwerk opbouwen dat vlotjes uitgroeide tot een heuse community.”

Het is niet gelogen. Als spreekbuis van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. hielp Vincent de community het levenslicht zien. Dat zegt ook Linde Van Eijnde van ontwerpstudio Roedel. “We kwamen op de radar van Vincent en hij meldde ons dat er een oproep was om de scenografie van de expo van Creative Belgium te verzorgen. We wonnen de pitch en creëerden ‘Outbox’: een urban jungle, opgebouwd met planten uit een verborgen serre van de Zoo van Antwerpen.” Het werd zo de aanzet voor het Antwerpse verhaal van Roedel, nadat ze in Mechelen gestart waren.

Vincent zorgde bij de opstart van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. voor een constante aanvoer van creatives in de community. Het werd in feite een kweekvijver.
Fabian Breës, Frank Industrial Design

Community als hulpmiddel

Die community werkte als een hub en groeide uit tot een zelfstandig ecosysteem. Volgens Vincent is Caroline Vermeir van Studio Caro een schoolvoorbeeld van hoe de community iemand heeft geholpen: “Het werk van Studio Caro is schitterend . Haar groei was merkbaar want ze kreeg echt een duwtje van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.” Laat het dus overduidelijk zijn dat de community voor startende zelfstandigen een geweldige boost is. Je bent meteen deel van een groter geheel: een professioneel netwerk dat interactief ondersteuning biedt.

ANTWERP. POWERED BY CREATIVES heeft me geleerd assertiever te zijn in zaken zoals prijzen opstellen, maar vooral ook om vragen te durven stellen aan collega's.
Caroline Vermeir, Studio Caro

Toen er in die community steeds meer vragen rezen over gratis werken, inkomsten, offertes en afspraken, besloot ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. hierop in te spelen en een APBCoffee te organiseren om prijszetting uit te lichten. Het werd de meest drukbezochte APBCoffee ooit en dat wakkerde de discussie rond ondergewaardeerd werk flink aan. Er kwamen hierna een aantal richtlijnen voor bestaande tools rond prijszetting en die werden enorm geapprecieerd door de community.

Deze gedocumenteerde tools waren bruikbare methodes voor startende designers vanwege het accent op de af te dwingen rechten. Dat door een advocaat laten schrijven is enorm duur en ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. heeft dat instapklaar gemaakt voor jonge ontwerpers.
Pieter Lesage, Studio Dott.

Een netwerkend microklimaat...

In aanvulling op de community staat ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. ook bekend voor de waaier aan events die zowel creatieven als mensen van buitenaf samenbrengen. Naast allerlei APBCoffees en APBCafés, zijn vooral de Sprekersacademie en Award Winning Designers van goudwaarde voor de creatieve sector en de ondernemingen daarbuiten.

Als opleiding tot podiumbeest zonder plankenkoorts, geeft de Sprekersacademie professionals de kans om te leren speechen voor publiek, mét succes. En als huldiging voor de prijsbeesten onder de Antwerpse ontwerpers is Award Winning Designers ondertussen geëvolueerd tot een noemenswaardige show die in 2019 doorging in de Roma. De inspirerende netwerkdrinks achteraf brachten ook telkens een levendige mix van standpunten, concepten en ideeën teweeg.

Award Winning Designers is als een klassenreünie. We zien weer waar iedereen aan gewerkt heeft en hoe snel de sector evolueert.
Fabian Breës, Frank Industrial Design

...vol kruisbestuiving

Zowel in als naast de community werd de cirkel opengetrokken, waardoor coöperaties vlot tot stand kwamen. Zo werkten de jonge ontwerpers van Frank Design in 2016 samen met hun idool Axel Enthoven aan een conceptuele Flandria-boot, in een match die mee door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. werd gerealiseerd. Hogescholen organiseren daarenboven ook steeds meer gastlezingen door befaamde creatieve koppen uit de Antwerpse sector en ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. werkt zelf samen met hun communityleden om evenementen te hosten, showcases te geven en materiaal te maken voor hun standen. Zo stond er een APBConsole op UsByNight in 2019, een samenwerking tussen drukatelier Superdruk en de ontwerpers van Beyond.io.

 

Toekomstmuziek

Voor de toekomst ligt vooral kruisbestuiving in de bovenste lade bij ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Niet enkel tussen de creatieven onderling, maar ook door de hand te reiken naar kmo’s in de succesvolle co-creatietrajecten. Volgens Vincent Buyssens draait de meerwaarde van creativiteit rond “het bedenken van duurzame oplossingen op een zo efficiënt mogelijke manier”.

Het is wel degelijk een van de pijlers van hun co-creatietrajecten, waardoor een museum en zelfs een boekhoudkantoor samenwerkingen zijn aangegaan met ontwerper Pieter Lesage van Studio Dott.: “Deze co-creatietrajecten zorgen voor een nieuwe pool aan bedrijven, waarbij wij voorheen nooit prospectie zouden doen. Voor hen heeft het ook een enorme meerwaarde, want een ontwerper bij een kmo plaatsen, dat is zoals het opzetten van een andere bril. Je krijgt plots totaal vernieuwende inzichten.“ Het is als het ware een synergie en heeft alleen maar voordelen. Zoals kruisbestuiving bij creatives onderling heeft gezorgd voor een levendige community, zo zorgt het via de co-creatietrajecten voor een frisse wind, zelfs bij de meest sceptische kmo’s.

Een creative bij een nietsvermoedende kmo zetten? Dat is met de glimlach de olifant in de kamer temmen.
Stoffel Van den Bergh, Superdruk

Huidig communitymanager Jonathan Stuyven houdt de doorstroom van creatieve en traditionele profielen op punt dankzij zijn jarenlange ervaring als frontman bij BAAS. Ook de ondersteuning voor de professionals blijft in handen van hetzelfde aimabele team dat ook aan de wieg stond van dit project, bestaande uit Klara De Smedt, Thijs De Ceuster en Sara Landuydt.

Sterk in de breedte, inspelend op trends en scherp van geest: wees maar gerust dat ANTWERP. POWERED BY CREATIVES toonaangevend zal blijven door sectoroverschrijdend te kijken naar 2020 en de volgende jaren.

Image
De drie musketiers
Deel dit artikel