Ben jij een creatief en/of zakelijk manager?

Summer School @ De Winkelhaak

Heb je als ontwerper-ondernemer wel eens last van keuzestress?
Geef je nu best het zakelijk management van je bedrijf voorrang?
Of toch beter het creatieve aspect?

Antwoorden op deze vragen krijg je tijdens de workshop "creatief en zakelijk management".

"Maar er is geen eenzijdig antwoord dat voor iedereen werkt. Deelnemers zullen een persoonlijk antwoord op hun vragen krijgen", aldus Steven Warmenbol, samen met Goele Leyder zaakvoerder van Company + Leyder, geeft hij de workshop "creatief en zakelijk management" op 29 augustus 2019 in DE WINKELHAAK | HOUSE OF C.


Valkuilen

Steven en Goele hebben allebei meer dan 20 jaar ervaring in het begeleiden van ondernemers en startende zelfstandigen. Ze weten dus als geen ander wat de valkuilen zijn voor ontwerper-ondernemers. Tijdens de workshop leren ze je graag hoe je deze vermijdt.

Steven geeft alvast enkele voorbeelden. "Taken delegeren aan pas aangeworven personeel kan voor ontwerper-ondernemers uitdagend zijn. Sommige zaakvoerders blijven toch alles zelf doen en nemen meerdere rollen op. Dat is natuurlijk niet waarom je mensen aanneemt. Als je zowel een uitgesproken vakman, als een verkoper, als de manager van een team bent, ga je snel genoeg merken dat dat te veel is", legt hij uit. "Je kan beter focussen op de rol die je het meeste ligt." Dat klinkt logisch, maar die keuze kan dan weer tot stress leiden.

Verder kan het management of het zakelijke aspect van je groeibedrijf overweldigend zijn wanneer je van origine ontwerper bent. "Dat is niet meer dan normaal, verzekert hij. "Eigenlijk is dat zelfs een goede zaak want dat betekent dat je bedrijf evolueert en groeit.” Andere ontwerper-ondernemers nemen misschien te snel personeel aan. "Voor sommigen is het interessanter om eerst met freelancers te werken in plaats van meteen een heel team aan te nemen."

Steven gebruikt het woord valkuil eigenlijk niet graag. “Dat klinkt alsof elke zelfstandige geconfronteerd zal worden met dezelfde problemen en vragen, en dat is natuurlijk niet zo", vertelt hij.


Persoonlijke aanpak

"We geven daarom meer dan enkel tips en tricks. Je mag rekenen op een persoonlijke aanpak op maat van de deelnemers,” verzekert Steven. Om die persoonlijke aanpak te garanderen, vullen deelnemers twee testen in die ze ontvangen na hun inschrijving. Op basis daarvan wordt een zelfanalyse uitgevoerd. “Zo wordt duidelijk welke talenten elke deelnemer bezit en hoe hij/zij het best creatieve expertise en zakelijk management combineert.”

“De workshop zorgt er voor dat deelnemers ontdekken waar hun hart en talent liggen." Zullen deelnemers het creatieve en zakelijke aspect blijven combineren? Zowel “ja” als “nee” op die vraag kan aanleiding geven tot succes als je er de juiste consequenties aan vastknoopt.

Image