Content rules, but what are the rules?

De kracht van content marketing

Het is schering en inslag in een snel groeiende online wereld: door de laagdrempeligheid circuleert er veel ondermaatse corporate content. Bedrijven nemen content marketing niet serieus genoeg en komen vaak van een kale reis terug. Hoe werkt een weloverwogen contentplan? Experts Frederik Picard en Chris Van Gils vatten het samen voor je.

Image
content marketing

Zeg je content marketing, dan mogen Frederik Picard van Reputations en Chris Van Gils van Content Moon niet ontbreken. Zij zijn bovendien de bezielers van het allereerste postgraduaat Content Marketing aan AP Hogeschool in Antwerpen. Strateeg Frederik is vastberaden: “Geen creativiteit zonder structuur en visie.” Net daarom vormt hij met Chris en haar spitsvondigheid de ideale tandem voor een aantrekkelijke contentstrategie.

De essentie van content marketing draait rond bedrijfscommunicatie via relevante inhoud, in tegenstelling tot adverteren, wat enkel draait rond promotie maken. Content maken met meerwaarde voor de klanten: enkel zo bouw je een goede klantenrelatie uit. Het publiek kiest zelf om je content te consumeren, waardoor het merkvertrouwen groeit. Het resultaat? Meer business en bijgevolg ook een hogere omzet.

Bezint eer ge begint

“Bedenk je contentstrategie eerst: doe het aan de hand van je doelgroep”, vertelt Frederik. “Weet dus wat het publiek wil leren over je dienst of product. Als je zelf niet beseft waar je merk voor staat of hoe het geprofileerd is, dan staat je contentverhaal op losse schroeven. Hoe creatief je oplossing ook lijkt: zonder uitgekiende structuur zal content marketing op lange termijn mislukken.”

Content marketing is really like a first date, if you only talk about yourself there won’t be a second date!
David Beebee, Emmy-winnend marketeer en storyteller

Wees ruimdenkend

Een goed begin is het halve werk: met de juiste strategie geef je een pak meer kracht aan je boodschap. Chris verduidelijkt: “Laat je creativiteit daarna de vrije loop. Hoe past je product in de wereld errond? Wat betekent je product voor de gebruiker?

Bedenk dus inhoud die nauw aansluit bij je product, maar doe geen verkoopspraatjes: denk ruimer! Verkoop je bijvoorbeeld planten? Werk dan content uit die het welzijn van groen op de werkvloer uitlicht. Onrechtstreeks zet je zo toch je product in de kijker: een win-win!”

Content marketing is een marathon, geen sprint!
Chris Van Gils, Content Moon

Laat je begeleiden

Chris en Frederik weten als geen ander wat de pijnpunten zijn: “Content marketing wordt vaak onderschat. Het is een discipline met eigen wetten: erg gecontroleerd en met strakke deadlines. Iets zomaar uit de mouw schudden of blindelings posten is gedoemd te mislukken. Omring je dus met vakmensen: sowieso een strateeg, aangevuld met een creative copywriter of visuele verhalenverteller.” De creatieve scène in Antwerpen zit boordevol talenten op dat vlak: stuk voor stuk toppers die net genoeg buiten de lijntjes kleuren en toch binnen het vooropgestelde creatieve kader blijven.

“Mooi is één ding, goed is iets anders”, besluit Chris. Vanuit het idee om van los zand iets stevigs te maken, smelten strategie en creativiteit samen in hun postgraduaat Content Marketing aan AP Hogeschool. Creatives die zich in de wereld van Chris en Frederik willen laten onderdompelen, kunnen zich nog inschrijven: de opleiding start op 6 oktober.


Als ondernemer geïnteresseerd wat een creatieve strateeg, content marketeer of visuele verhalenverteller kan betekenen voor je bedrijf? Neem contact op!