Corona en de impact op de stagemogelijkheden voor (ontwerp)studenten

Zijn er dit jaar wel stageplekken bij ontwerpbedrijven?

Het was een moeilijk jaar voor velen, maar zeker voor de studenten die een stageplaats moeten vinden. Weinig bedrijven vonden het haalbaar om via thuiswerken in de nodige begeleiding te voorzien of hadden door de terugval in opdrachten geen project waarbij een stagiair kon ingezet worden. Aangezien de stage een noodzakelijk onderdeel is om te kunnen afstuderen, brengt de coronapandemie heel wat studenten in problemen. Toch bekijken we enkele onmisbare opportuniteiten in dit artikel.

Image
real-stage

Tekst: Klara De Smedt

Het doel van een stage is de vaardigheden en kennis die je als student tijdens je studie opdoet, toepassen in de praktijk. Je leert een organisatie of bedrijf in je werkveld kennen. Na afloop van een stage weet je meer over je eigen capaciteiten, wensen en ambities. Daarnaast scannen werkgevers cv’s op dergelijke praktijkervaring: met een stage in een toonaangevend bedrijf heb je een streepje voor op de concurrentie.

 

Ook voor het stagebedrijf zijn er heel wat voordelen: de zoektocht naar talent is immers een uitdaging voor een groeiende onderneming. Via een stage kunnen beide partijen gewaarworden of het klikt. Komt het tot een aanwerving dan is de nieuwe medewerker al vertrouwd met de bedrijfscultuur en verloopt het inwerken veel eenvoudiger.

Image

Opportuniteit

Laten die bedrijven deze opportuniteit niet te makkelijk links liggen dit jaar? Er hoeft namelijk niet altijd een extern project te zijn om een stagiair nuttig in te schakelen. Net in deze coronatijden waarbij we heel wat in vraag stellen of noodgedwongen moeten veranderen, kan een stagestudent een grote hulp zijn. Stagiairs kan je bijvoorbeeld ook inzetten om de eigen bedrijfsvoering of klanten te analyseren of om onderzoek te doen. Met een frisse blik brengen ze originele ideeën die kunnen leiden tot de vernieuwing van je eigen organisatie of aanbod.

“Door de frisse input van een jonge, creatieve denker waren we als ontwerpbureau beter voorbereid voor toekomstige opdrachten.”
Cathinca Arfman, interieurarchitecte bij Real. Agency

Meerwaarde van stagestudenten

Bij Real. Agency, een strategisch ontwerpbureau dat horeca- en retailconcepten naar een hoger niveau tilt, begrepen ze de meerwaarde van een stagestudent snel. Samen met andere horecaspecialisten voorspelden ze de ramp die de coronapandemie zou aanrichten in de horeca. Ze sloegen daarop de handen in elkaar voor “Horeca next”: een initiatief waar een passie voor horeca en toekomstvisie elkaar ontmoeten. Experten, verenigd in een denk- en dadentank, hebben er één hoofddoel: de sector openhouden, maar ook praktische en haalbare antwoorden vinden in tijden van crisis.

Image

Annie Bui, student Space & Service Design in een postgraduaat van de Thomas More Hogeschool, werd mee ingeschakeld voor het helpen faciliteren en vertalen van brainstormsessies naar visuele output en concrete ideeën. Space & Service Design is een opkomende ontwerpdiscipline gericht op het verbeteren van de gebruiksbeleving van (semi-) openbare ruimtes en diensten. Cathinca Arfman, interieurarchitecte bij Real. Agency en stagebegeleider van Annie, was blij met deze extra ondersteuning in een project waar commerciële return niet de hoofdzaak was. “Net die frisse input van een jonge, creatieve denker was interessant voor het herbekijken van diensten en producten onder invloed van wat waarschijnlijk blijvende veranderingen zullen zijn. Door dit soort projecten zijn we niet alleen betekenisvol voor de sector, maar zijn we als ontwerpbureau ook beter voorbereid voor toekomstige opdrachten.”


Meer lezen over het Horeca Next-initiatief kan je via deze link. Interesse in de opleiding Space & Service Design? Ontdek het hier.