De harde, virtuele realiteit

Pollinator Park toont hoe het jaar 2050 wordt als we niet dringend ingrijpen

Virtual reality is de frisse wind die steeds harder waait doorheen de content- en marketingwereld. De ervaring is intens en kan zelfs een hoge mate van maatschappelijke awareness creëren. Zo ontwikkelde het creatieve ondernemerskoppel Poppins & Wayne onder meer Pollinator Park: een virtuele kijk op hoe slecht de wereld eruit kan zien in 2050.

Image
Pollinator Park

Pollinator Park is een VR en web-beleving die werd gebouwd door Poppins & Wayne en tot stand kwam in samenwerking met Cousteau Studio (producers) en Vincent Callebaut (architectuur). Deze digitale leefwereld toont ons hoe Europa er in 2050 zal uitzien, nadat een reeks ecologische rampen onze wereld beroofde van bestuivende insecten. 

Wil je Pollinator Park zelf beleven? Surf dan naar deze website en laat je onderdompelen in deze verbluffende toekomstwereld.

Een perfect match, zo mag je Poppins & Wayne gerust noemen. Wim Wouters en Yasmin Van de Werf startten als ondernemerskoppel in 2016 met hun studio, waar ze aan high-tech storytelling doen. Hun baseline is treffend: when story meets technology, imagination comes to life. Via augmented reality (AR), virtual reality (VR), digital twins, games, apps en websites brengen ze een verhaal op een technologisch hoogstaand niveau. Hiermee vormen ze een nieuwe maatstaf voor meeslepende, levendige content.

“Virtual reality is binnen vijf à tien jaar helemaal ingeburgerd. Het is wachten tot de markt openspat om het creatieve potentieel te benutten.”
Wim Wouters – creative technologist Poppins & Wayne

Afkomst

Poppins & Wayne steekt veel moeite in de realisatie van een immersieve beleving. Wim is volop overtuigd van de inburgering rond virtual reality. “Het is niet zomaar een hippe trend: binnen vijf à tien jaar is het helemaal ingeburgerd. Voor AR is het kostenplaatje nu nog te hoog, maar die tijd zal ook wel komen. Levensechte content wordt de nieuwe norm, waarbij AI de doorslag zal geven met dynamische acteerprestaties en emoties. Veel hangt ook af wat Apple hier zal doen: net zoals bij smartphones kunnen ze wel eens de beslissende factor zijn. We hopen in ieder geval dat de VR-markt openspat: momenteel is Oculus de enige grote speler en producent. Een goede concurrent zou een stroomversnelling betekenen: de rebellen moeten dus de markt uitdagen. Enkel zo kunnen we het creatieve potentieel van VR helemaal benutten.”

Image
PoppinsWayne1

Immersieve content

Wanneer interactiviteit en beleving een vereiste is, springen Wim en Yasmin meteen op de kar. Zo kregen ze in 2019 een Henry van de Velde-award in de categorie Community. Hiervoor ontwikkelden ze de beklijvende smartphone-applicatie Peacecraft, waarmee jongeren zich in de schoenen begeven van vluchtelingen. Dankzij de smartphone werkt de app als een bindmiddel en nestelt het zich in de leefwereld van jongeren, compleet met realistische berichten en meldingen.

Verder ontwikkelde het duo ook APICA: een digital twin voor de Haven van Antwerpen, waarbij gebruikers volledige betrokkenheid met de havenomgeving ervaren. Havenverkeer, noodinterventies, weersvoorspellingen, planningen, dronebesturing: de hele haven wordt een levende entiteit. APICA maakt alles interactief en realtime waarneembaar, in combinatie met tientallen slimme camera’s en AI.

“Onze missie is geslaagd als we een impact maken op de wereld.”
Yasmin Van de Werf - interactive storyteller Poppins & Wayne

Technologie is geen gadget

Toch blijven Wim en Yasmin met de voetjes op de grond. “Voor ons moeten opdrachten vooral maatschappelijk relevant zijn: we doen het zeker niet enkel voor merken of marketingacties. Onze missie is geslaagd als we een impact hebben op de wereld. We vermijden ook dat we op een trend surfen en omarmen elke innovatie. Voor ons is technologie niet zomaar een gadget: het blijft niet bij VR. Ook al is het een heel meeslepende manier om mensen onder te dompelen in een virtuele leefwereld, niet iedereen heeft een VR-bril. Net daarom bouwen we graag modulaire, digitale varianten, wat ook het geval is bij Pollinator Park.”

“De mens is te intrusief in stukken natuur waar we niets te zoeken hebben. Meer motivatie hadden we niet nodig voor Pollinator Park.”
Yasmin Van de Werf - interactive storyteller Poppins & Wayne
Image
Pollinator Park

Pollinator Park

Qua maatschappelijke relevantie kan het tellen: Pollinator Park is op zijn minst gezegd een eye-opener te noemen. “Deze digitale leefwereld toont ons hoe Europa er in 2050 zal uitzien, nadat een reeks ecologische rampen onze wereld beroofde van bestuivende insecten, gezonde ecosystemen en een rijke flora”, vertelt het koppel. “Sinds 1980 is tachtig procent van de vliegende insecten al uitgestorven: een onopvallend feit omdat het om kleine dieren gaat. De impact hiervan beïnvloedt de biodiversiteit en heeft zware gevolgen voor de hele voedselketen.  Wetenschappers waarschuwen hiervoor al langer, want er kon nog nooit een mens-maatschappij overleven in een systeem waarin het evenwicht dermate verstoord werd.

De Europese Commissie wou via Pollinator Park awareness creëren en schakelde naast ons ook de wereldberoemde ecologische architect Vincent Callebaut in. Het resultaat is een uiterst realistische representatie van een trieste toekomst. Onze studio bouwde een hybride mix van web en VR, zodat iedereen deze doemwereld kan beleven in dertig minuten tijd. Als we onze milieu-impact niet drastisch verminderen, wordt dit jammer genoeg de harde realiteit. Ook al zijn we slechts een schakel, we spelen met het voortbestaan van andere rassen.”

“We duiken helemaal in de probleemstelling en leven als het ware een jaar lang in de materie.”

Wim Wouters – creative technologist Poppins & Wayne
Image
Pollinator Park 4

Filosofie

Pollinator Park sluit perfect aan bij de filosofie van Poppins & Wayne: mensen besef bijbrengen en een draagvlak creëren voor een maatschappelijk probleem. Wim vult aan: “Pollinator Park is een sci-fi-ervaring over 2050: we confronteren de gebruiker en willen een impact maken op de samenleving. Technologie en industrialisering winnen steeds meer aan belang en terrein in onze maatschappij, maar dragen helaas ook bij tot terreinverlies voor fauna en flora. We gebruiken deze technologie om weerwerk te bieden en mee bewustwording te verspreiden.

Voor ons is zo’n project zeer intens: we zijn betrokken, duiken in de materie en lezen tal van wetenschappelijke artikels. Gedurende de hele ontwikkelingsperiode ademen en leven we als het ware als pollinators. Die mate van inleving voedt niet enkel ons professionele parcours, maar verandert ons in het beste geval ook als mens: zo brachten we in onze eigen stadstuin ook een pollinator patch aan (een klein bloemenveldje om vliegende insecten vrijuit te laten bestuiven, red.). Het geeft ons vertrouwen dat we met hart en ziel aan dit soort projecten werken: enkel zo maak je iets waardigs en blijvends.”

Netwerk

Uiteraard berust een studio als Poppins & Wayne op het ruime creatieve netwerk waar Antwerpen bekend om staat. “De achtergrond van Poppins & Wayne ligt in twee verschillende sectoren”, vertelt Wim. “Ik werkte in de gamesector, terwijl Yasmin haar strepen verdiende in de journalistiek en de communicatiesector. Ik organiseerde ook nog communitymomenten voor de Vlaamse gamefederatie FLEGA en zat heel hard in het netwerkwereldje. Onder meer de Antwerpse muzikant Stijn Cole leerden we kennen tijdens de Belgian Game Awards. De klik was er meteen en uiteindelijk musiceerde Stijn een soundtrack voor één van onze projecten. Daarnaast kwam ik ook tal van creatieve professionals tegen in mijn periode bij de Winkelhaak, zoals Pepijn Rijnders. Het is nu nog één van mijn vaste sidekicks op vlak van 3D. Je mag de kracht van het bruisende netwerk in Antwerpen niet onderschatten: het biedt een enorme meerwaarde aan je core business.”

Image
PoppinsWayne2

Toekomst

In 2021 is er een resem aan PR-momenten voor Pollinator Park waarmee Poppins & Wayne snelheid wil nemen. “We waren vorig jaar enkel bezig met de ontwikkeling, terwijl het nu de tijd is om het van de daken te schreeuwen. We zijn enorm trots op wat we hiermee bereikt hebben en hopen echt een betekenisvolle impact te maken. Het was een intensieve duik in een topic dat veel meer aandacht verdient. We werken nu nog aan enkele nieuwe taalversies en stappen dan even weg van het denkproces. Een creatieve recharge zal ons zeker goed doen”, aldus Wim en Yasmin.


Elke samenwerking zorgt voor connecties die je meedraagt. Toch bepaal je zelf de slagkracht van je bedrijf, wat het verhaal van Pollinator en Poppins & Wayne enorm inspirerend maakt. Door hoog in te zetten op maatschappelijke relevantie, werken ze met hart en ziel aan doorslaggevende projecten.

Pollinator Park is een VR en web-beleving die tot stand kwam in samenwerking met Cousteau Studio (producers) en Vincent Callebaut (architectuur). Wil je Pollinator Park zelf beleven? Surf dan naar deze website en laat je onderdompelen in deze verbluffende toekomstwereld.

Wil je meer info over creatieve netwerken of zelf in contact komen met creatieve professionals? Mail ons.

Image
Pollinator Park
Deel dit artikel