Maatwerk kijkt vooruit

Met een creatief expert het bedrijfsmodel onder de loep nemen

In 2017 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. over een periode van elf maanden het cocreatietraject Connecting The Dots. Het project koppelde ondernemers uit eerder traditionele sectoren aan creatieve experten en daagden hen samen uit om hun bedrijfsmodellen grondig onder de loep te nemen. Innovatieorganisatie Blenders faciliteerde een match tussen maatwerkbedrijf Amival en The Argonauts, gespecialiseerd in multidisciplinaire leertrajecten. Een gesprek met Jan Boeckx van Amival en Joost Thurman van The Argonauts.

Image

Bij Amival kriebelde het om te innoveren?

jan: “Klopt. Amival kampte regelmatig met pieken en dalen in de productie. De laatste jaren zijn we geconfronteerd met een grotere complexiteit van productie en kwam er steeds meer concurrentie tussen de maatwerkbedrijven onderling. Onze grote uitdaging was dan ook om ál onze werkkrachten continu aan het werk te houden. Daarnaast wilden we minder financieel afhankelijk worden van grote klanten en subsidies. Tot slot hadden we de ambitie om onze medewerkers naar een hoger niveau te tillen en echt deel te worden van de reguliere economie.”

Hoe ging het cocreatietraject met The Argonauts in zijn werk, Joost?

joost: “Bij The Argonauts faciliteren we leertrajecten, opleidingen en cross-innovatielabs voor bedrijfsleiders en ondernemers. We gaan samen op ontdekking, pikken ideeën op en delen ervaringen. We verbinden mensen uit verschillende sectoren, disciplines en generaties. Zo begeleiden we bedrijven om zich klaar te maken voor de uitdagingen van morgen en te zoeken naar hun ‘doel’ in de maatschappij. Met Amival startten we een traject op dat uiteindelijk leidde tot een herdefiniëring van de rol die Amival wil spelen in de economie.”
“We leerden dat Amival in de toekomst wil staan voor ‘pro-actieve ontzorging’. Ze willen nieuwe diensten, producten en processen aanbieden aan bestaande en nieuwe klanten. Om dit mogelijk te maken zullen we verder strategische cocreatiesessies faciliteren met klanten en partners. Zo willen we een beter inzicht opbouwen in de strategie en de behoeften van de klanten. Daar kan Amival dan op inspelen met nieuwe producten en diensten. Die zijn zowel horizontaal als verticaal: denk aan sourcing, logistiek, coördinatie of advies. Amival gaat totaaloplossingen aanbieden op maat van de klant.”

Dat klinkt niet meer als een typisch maatwerkbedrijf?

jan: “Ons uiteindelijke doel gaat inderdaad nog een stapje verder. We willen actief bijdragen tot een inclusieve economie, waar de activiteiten van maatwerkbedrijven en de reguliere economie met elkaar verweven zijn. Amival wil veel verder gaan dan het aanbieden van zinvol en aangepast werk voor mensen met een arbeidsbeperking.”