Meet the Creative: Copywriter Shari Lima Marques

Altijd grappig als mensen beseffen dat ‘leuke teksten schrijven’ ook echt een beroep kan zijn

Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. Meestal vuurt copywriter Shari Lima Marques de vragen af op onze interviewees. Meer nog: zij gaf deze rubriek mee vorm. Hoog tijd voor een position switch! Vandaag beantwoordt Shari onze zeven Meet the creative-vragen.

Image
Shari Lima Marques

1. Hoe leg je je beroep uit aan je familie?

“Het is leuk dat steeds meer mensen weten wat een copywriter doet. Aan wie het beroep niet kent, leg ik uit dat ik vooral commerciële teksten schrijf voor websites, magazines, sociale media, nieuwsbrieven… Het is altijd grappig als mensen dan pas beseffen dat ‘leuke teksten schrijven’ ook echt een beroep kan zijn.”

2. Waar streef je als professional naar?

“Om een tekst te schrijven die je echt wíl lezen, zelfs als het topic je inhoudelijk eigenlijk niet interesseert. Ik streef naar een tekst die zo leuk geschreven is dat als je hem toevallig ergens tegenkomt,denkt: hé, dát wil ik lezen! En dat je het aan het einde spijtig vindt dat het al gedaan is. Maar iets origineels doen met een tekst vraagt wel wat denkwerk en creativiteit. En daar is niet altijd durf en budget voor.”

3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?

“Uit warme samenwerkingen waarbij alle partijen elkaar versterken: de opdrachtgever, de grafisch ontwerper en de copywriter. In de ideale samenwerking voorziet de opdrachtgever dan de inhoudelijke kennis, de grafisch ontwerper het beeld en ik de teksten. Het is heel fijn als we elkaar kunnen inspireren, voelen waar we naartoe willen en het geheel zo naar the next level tillen.”

Image
Shari Lima Marques

Een opdracht waarvoor ik sta te springen ligt meestal dicht bij mezelf en lokt me net uit mijn comfortzone.

4. Naar welke Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?

Redopapers! Dit bedrijf verwerkt papierresten op een duurzame manier tot nieuwe producten zoals agenda’s, planners, notitieboekjes… Ze gebruiken zelfs circulair garen, tweedehands enveloppen om bestellingen te verzenden én ze werken samen met partners uit de circulaire economie. Dat vind ik superknap en inspirerend. Ik leerde de twee onderneemsters in 2016 kennen op een APBCoffee toen ze net gestart waren en het is heel fijn om hen te zien groeien. Moest ik ooit een product op de markt brengen, dan zou ik het zo willen doen.”

5. Welke uitspraak, boek of (youtube)film bezorgde je een nieuw inzicht?

“In 2018 las ik een artikel over Veerle Helsen, een reisjournaliste die als dertiger haar lief, jobzekerheid en normale leven achterliet om met een campervan op solo-roadtrip te vertrekken richting Portugal en Spanje. Toen ik haar verhaal las, dacht ik: dat is het! Ik werkte bij een agency en voelde dat ik dat niet mijn hele leven wilde doen, dat ik anders wilde leven. Dit nieuwe inzicht veranderde mijn (werk)leven. Intussen heb ik haar tweede ‘Surf & Stay’-boek, bouwde ik met mijn vriend een campervan om en leef ik een ander leven tussen België en Portugal. Als ik in het Portugese Alentejo zit, dan deel ik mijn werkdag in naargelang het beste surfmoment.”

6. Met welk misverstand krijg je binnen je vakgebied vaak te maken?

“Het nieuwste misverstand is dat ChatGPT de rol van een copywriter kan overnemen. ChatGPT is een robot waar je best goede basisteksten kan uithalen, maar mijn ervaring leert wel dat je die nog stevig moet pimpen. Een robot heeft niet de emotionele intelligentie om de magie rond een topic of merk aan te voelen en dat te verwerken. Als copywriter kan je een persoonlijke touch, een eigen schrijfstijl en originaliteit toevoegen. Ik zie ChatGPT dus eerder als een handige tool die mij op weg zet, inspireert of als klankbord dient.”

7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?

“Een opdracht waarvoor ik sta te springen ligt meestal dicht bij mezelf en lokt me net uit mijn comfortzone. Bijvoorbeeld iets wat ik nog niet gedaan heb, maar wel al veel over gelezen heb. Dat kan gaan over reizen, duurzaamheid, creatieve ondernemers… De Kempengids was er al eentje om af te vinken. Ik droom ervan om ooit een reisgids te schrijven in de stijl van Surf & Stay of A Week Abroad, met veel interviews. En enkel met duurzame adresjes van inspirerende ondernemers met een straf verhaal. Dat lijkt me fantastisch om te doen.”

Tekst: Nienke Soontjes

Ik streef naar teksten die je echt wíl lezen, zelfs als het topic je inhoudelijk eigenlijk niet interesseert.
Shari Lima Marques