Meet the creative: Cynthia Steylaerts van Studio Fantoom

“Er is een verschil tussen iemand die Photoshop kent en een ontwerper die meedenkt en bepaalde keuzes staaft”

Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. 

Deze keer vuurden we onze zeven Meet-the-creative-vragen af op Studio Fantoom. Of beter gezegd op Cynthia Steylaerts, graphic designer en medeoprichtster van de designstudio.

Image
Cynthia Steylaerts

1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?

“Meestal leg ik uit dat mijn job bestaat uit twee delen die ik beide even graag doe. Voor het ontwerpgedeelte verwijs ik naar logo's, etiketten, verpakkingen, kleurgebruik… Andere opdrachten zijn dan weer voornamelijk vormgeving, zoals magazines lay-outen.”

Image
Studio Fantoom

2. Waar streef je als creative professional naar?

“Als ik me achter de why van mijn klant kan zetten, kan ik die als ontwerper beter verwerken in de vormgeving. Op die manier werk ik mee aan heldere communicatie en kan de eindgebruiker ook veel makkelijker beslissen of die wil bijdragen aan dit merk.” 

3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?

“Wanneer ik merk dat klanten heel trots naar buiten komen met mijn creaties. Zo was ik onlangs aanwezig op een presentatie waarop de spreker zichzelf voorstelde aan de hand van het logo dat ik voor haar ontwierp. Ze deed dat met veel enthousiasme en plezier omdat het logo goed aansloot bij haar en haar bedrijf. Dat gaf me voldoening.”

4. Naar welke Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?

“Studio Fantoom is voorstander van gedurfde communicatie. En dat doet Mr. Henry, een interactieve studio in Antwerpen, fantastisch. Hun werk is gewaagd op een atypische manier. Dat proberen we onze klanten ook aan de man te brengen. Voor een aantal bedrijven is er een bepaalde sérieux nodig. Maar als het anders kan, stellen we het graag voor.

Studio Fantoom is voorstander van gedurfde communicatie. Voor een aantal bedrijven is er een bepaalde sérieux nodig. Maar als het anders kan, stellen we het graag voor.
Cynthia Steylaerts
Image
Studio Fantoom

5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?

“The Happy Film van Stefan Sagmeister vond ik interessant. Sagmeister is een Oostenrijkse ontwerper met een designstudio in New York. Hij staat erom bekend om de zeven jaar een sabbatjaar in te lassen om zijn creatieve perspectief te verfrissen. In deze film experimenteert hij met verschillende technieken om zichzelf gelukkiger te maken: meditatie, gedragstherapie, medicatie… Hij vraagt zich al of hij zijn persoonlijkheid kan 

redesignen. Het is niet zozeer het experiment dat me interesseert, wel zijn aanpak en hoe hij altijd verder blijft zoeken. Tijdens de film zie je hem ook vaak aan het werk als ontwerper en dat is op zich al inspirerend.”

6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?

“Er wordt vaak gedacht dat als je een grafisch programma beheerst, dat dat voldoende is om de job van een grafisch ontwerper uit te voeren. Toch is er een verschil tussen iemand die Photoshop kent en een ontwerper die meedenkt en bepaalde keuzes staaft. Zo onderbouw ik vaak kleurkeuzes. Ziet de klant graag rood en wil hij dat daarom gebruiken in zijn nieuwe logo? Dan daag ik hem uit om daar beter over na te denken en zoeken we een match met het bedrijf. Hetzelfde met typografie en andere grafische aspecten.”

Image
Studio Fantoom Font
Mijn ultieme droomproject is de grafische vormgeving van een festival. Bandjes, tickets, posters, drankbonnetjes, merchandising… In zo’n totaalconcept hangt alles samen.
Cynthia Steylaerts

7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?

“Ik heb er wel meer. Een campagne voor een merk als Durex, een lookbook voor Ann Demeulemeester, speciaal drukwerk voor Vitra… Maar mijn ultieme droomproject is de grafische vormgeving van een festival. Bandjes, tickets, posters, drankbonnetjes, merchandising… In zo’n totaalconcept hangt alles samen. Er is veel om over na te denken en op elkaar af te stemmen. Dat is een grote uitdaging.”

Image
Cynthia Steylaerts
Deel dit artikel