Meet the creative: Jade Janssens van Mount Zirkel

“In een brandingtraject maak je niet alleen esthetische keuzes, maar ook strategische keuzes.”

Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor.

Eén daarvan is Jade Janssens, founder van grafische studio
Mount Zirkel. Dit zijn haar antwoorden op onze zeven Meet-the-creative-vragen.

Image
Jade Janssens

1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?

“Iedereen haalt wel eens een ongewenste reclamefolder uit de brievenbus om direct in de papiermand te gooien. Ze zijn vaak niet doordacht vormgegeven en worden daarom niet snel gelezen. Wij proberen er juist voor te zorgen dat je dat drukwerk wél vastpakt en leest.”

“Onze diensten gaan uiteraard verder dan enkel reclamefolders. We richten ons voornamelijk op brandings, dus logo’s en huisstijlen, websites, drukwerk zoals boeken en magazines, en grafisch ontwerp op maat. Ons doel is steeds een branding die voldoende stopkracht heeft en de aandacht trekt.”

2. Waar streef je als creative professional naar?

“Een logo is belangrijk, maar de rest wordt vaak onderschat. Daarom streven we altijd naar grafische totaalprojecten. Dat doen we ‘t liefst voor visiegedreven ondernemingen die een meerwaarde bieden voor mens, maatschappij en natuur. Die organisaties willen we meer visibiliteit geven met een doordachte merkidentiteit, zodat ze zich beter verbinden met hun doelgroep.”

“Het is fijn als Mount Zirkel niet enkel een grafische partner blijft, maar ook een gids kan zijn voor ondernemers: een klankbord van hun ideeën, een ordeschepper in de grafische chaos, en een netwerker die de juiste partijen rond de tafel brengt om het project naar een hoger niveau te brengen.”
Jade Janssens, Mount Zirkel

3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?

“Als we merken dat heel het plaatje begint te kloppen en dat de opdrachtgever zelf ook heel betrokken is in het project, omdat die het belang van een sterke branding inziet. Het is ook fijn als Mount Zirkel niet enkel een grafische partner blijft, maar ook een gids kan zijn voor ondernemers: een klankbord van hun ideeën, een ordeschepper in de grafische chaos, zeg maar, en een netwerker die de juiste partijen rond de tafel brengt om het project naar een hoger niveau te brengen.”

4. Naar welke Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?

“Dat zijn er wel meerdere. Zoals Studio Stoutpoep, omdat hij met humoristische beelden belangrijke thema’s aansnijdt. Dat bewijst dat vormgeving niet enkel over esthetiek gaat, maar ook belangrijke debatten kan opstarten.”

Marbles en Nimzu inspireren me dan weer op ondernemersvlak. Communicatiebureau Marbles met de atypische manier waarop ze hun medewerkers vrijheid geven. Want nine to five is niet voor iedereen weggelegd. En juweelontwerpster Natasha van Nimzu omdat ik merk dat ze op een intuïtieve manier onderneemt. Een businessplan kan nuttig zijn, maar in the end komt het ook neer op vertrouwen, het juiste moment en je intuïtie volgen.”

“En uiteraard kan mijn zus Ruth in dit lijstje niet ontbreken. Zij is sinds kort mijn eerste werknemer en werkt nu drie dagen per week voor Mount Zirkel. Daarnaast startte ze ook haar eigen bedrijf Oprecht. Ze maakte de switch van een vaste fulltime job naar een eigen onderneming én een nieuwe job. Dat getuigt van ondernemerschap! En ze is ook gewoon een betrouwbare partner die onderneemt vanuit het hart.”

5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?

“Aan de start van een brandingtraject vraag ik aan opdrachtgevers om een werkboek in te vullen en hun bedrijfsverhaal neer te pennen. Daarin schreef Emma van contentstudio Kommaf dat ze in haar vorig bedrijf de voeling was kwijtgeraakt door de snelle, organische groei van het bedrijf. Ze wil daarom in haar huidige bedrijf bewust een bovengrens bewaken met maximum een viertal werknemers. Ze kiest ervoor om niet in de breedte, maar in de diepte te groeien, om meer expertise uit te bouwen.”

“Haar bovengrens heeft me aan het denken gezet en geïnspireerd om na te denken over de toekomst van Mount Zirkel. Een groot agency klinkt cool, maar word ik er gelukkig van?  Het aannemen van een eerste medewerker voelde goed aan en was de beste keuze die ik toen kon maken, ook omdat het mijn zus is. Maar een groot grafisch agency met een groot team is op dit moment niet het doel. Ik probeer heel bewust stil te staan bij de professionele keuzes die Mount Zirkel verder leiden. Deels om mijn eigen vrijheid te waarborgen, maar ook om de kracht van Mount Zirkel te bewaken: het persoonlijke contact, communicatie en planning, sterk grafisch werk. Misschien willen we wel gewoon de twee grafische zussen blijven die soms ook met de nodige freelancers samenwerken?”

6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?

“Dat branding alleen zou gaan over een logo. Maar een logo wordt soms ook wel overschat en de elementen errond onderschat. Je branding moet matchen met je identiteit en vertrekt daarom vanuit je missie en visie. In een brandingtraject maak je niet alleen esthetische keuzes, maar ook strategische keuzes. Opdrachtgevers onderschatten daarom ook vaak hoe intens het proces voor hen is. Het vraagt ook denkwerk van hen.”

“Een ander misverstand waar alle creatives mee te maken krijgen is dat de prijs niet enkel het aantal uren weerspiegelt. De meerwaarde die de creative creëert wordt vaak vergeten.”

7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?

“Een project met veel zichtbaarheid, zoals de 150.000 potten van Ijsboerke met onze ontwerpen, dat is tof hé! Al zou het ook leuk zijn om als conceptbedenker ingeschakeld te worden. Zodat we een totaalproject kunnen bedenken, op grafisch en strategisch vlak, en daarnaast ook interieur, video… onder handen kunnen nemen. Liefst voor een klant met een hoog Mount Zirkel-gehalte, zoals De Vegetarische Slager of Tony's Chocolonely.”