Creatieve innovatie maakt het verschil voor Antverpia Apotheken

Geert van Genechten blikt terug op een succesvol innovatietraject

Om het leven van bewoners en personeel van woonzorgcentra makkelijker te maken, ontwikkelde Antverpia, de onderneming van apothekersfamilie Van Genechten, een nieuw product. MEZZO zorgt ervoor dat medicatie per dag en per inname wordt verpakt. Om ook de stap naar de consumentenmarkt te zetten, volgde Geert Van Genechten een traject bij ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. En dat leverde heel wat inzichten op. 

Image
Geert van Genechten

PARTNER STORY

De inhoud van dit artikel werd met toestemming beknopt overgenomen van onze partner Ondernemen in Antwerpen. Lees het volledige artikel via deze link

Waarom voelde je de nood om te innoveren?

“Vader gaf het ons mee met de paplepel: om vooruit te geraken in het leven moet je durven innoveren. Als stichter van apotheek Antverpia was hij in zijn tijd de concurrentie niet met enkele stappen, maar met hele straatlengtes voor. Als eerste apotheker zag hij dat samenwerken en krachtenbundeling noodzakelijk was om te blijven voortbestaan. Vandaag zijn we heel trots dat we negen fysieke apotheken hebben, de derde grootste online apotheek en een farmaceutische groothandel voor mens en dier. We zitten niet stil (glimlacht). Een van onze belangrijkste innovaties is het aanbieden van op maat samengestelde medicatie in woonzorgcentra. Wij verpakken wat de patiënt nodig heeft: een halve pil van dit, een kwartje van dat, een hele pil van iets anders… Met deze klantgerichte aanpak ontzorgen we zowel patiënten als personeel. Zoals de naam van ons product het zegt: Mezzo, ‘Medicatie Zonder Zorgen.’ Vorig jaar waren we klaar voor de volgende stap: dit product ook op de consumentenmarkt aanbieden. Want we zijn ervan overtuigd zijn dat we op die manier betere zorg aanbieden en tegelijk overschotten van geneesmiddelen verminderen. Maar we stonden wel voor een obstakel: hoe moesten we dit in hemelsnaam op de markt te brengen? We moesten op zoek naar iemand die ons kon helpen.”    

“In het begin was ik sceptisch, want wat zouden mensen uit de creatieve sector ons kunnen leren? Maar al snel zijn mijn ogen opengegaan.”
Geert

Hoe ben je eraan begonnen?

“Via via kwamen we uit bij een traject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. In het begin was ik wat sceptisch, want wat zouden mensen uit de creatieve sector ons kunnen leren? Maar heel snel werd de meerwaarde duidelijk. Na onze pitch deden maar liefst zeven creatieve bureaus een voorstel voor ons ‘probleem’. Allemaal hadden ze professionele methodieken, een gestructureerde aanpak en heldere voorstellen. Mijn clichébeeld van creatieve mensen werd plotsklaps bijgesteld. Uiteindelijk hebben we gekozen om het traject verder te zetten met Studio Dott. Zij zagen heel snel de essentie van ons verhaal en hadden ook al ervaring in onze sector.” 

Hoe is het traject verlopen?

“Fantastisch. Mijn ogen zijn opengegaan (glimlacht). Via tal van uiteenlopende sessies kwamen we uit bij verschillende pistes om ons product in de markt te zetten: vanuit de woonzorgcentra ons verhaal lanceren, het Wit-Gele Kruis betrekken of een samenwerking opzetten met huisartsen… Maar in plaats van snelsnel één piste verder uit te werken, zetten we eerst een stapje terug. En toen zagen we plots dat we eerst een digitaal platform nodig hadden dat extern toegankelijk is. Dat was een geweldig inzicht waar we op ons eentje nooit toe gekomen zouden zijn. Door de verschillende coronagolven hebben we de tijd nog niet gevonden om dit platform te ontwikkelen, maar dit najaar starten we ermee.” 

Wil je het hele verhaal lezen? Ga dan naar ondernemeninantwerpen.be!

Heb je zelf ook een uitdaging of idee dat klaar is voor de volgende stap?

Ontdek of een samenwerking met een creatief bureau ook jouw onderneming naar een hoger niveau kan tillen! Vraag een gesprek aan via innovatie@apbc.be of ga naar apbc.be/innovatietrajecten voor meer informatie.