Succesvol cocreatietraject van True Food Agency en ijssalon Foubert

Plezier scheppen: hoe cocreatie een ijssalon opfrist

7 minuten lezen

Hoe een ijssalon meegaat met zijn tijd? Jan Foubert van het gelijknamige Foubert zocht het uit met de hulp van David Claeys, managing director van True Food Agency. Een dosis empathie bleek de sleutel tot een authentiek verhaal vol plezier.

Jan Foubert: “We hadden ons voorgenomen om met Foubert ‘iets creatiefs te doen’, we wisten nog niet wat. Ik sta altijd open voor dit soort projecten, omdat nadenken over de toekomst altijd goed is. Het is soms nodig om je kantoor even achter te laten en echt ‘out of the box’ te denken. Onze kennismaking met cocreatie kwam er via ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. We kregen drie creatieve experts over de vloer voor een verkennend gesprek en met True Food Agency was er meteen een klik.”

Image
Image
Tijdens de examenperiode gaan we bijvoorbeeld open om 6.30 uur ’s morgens. Je leest weleens dat ijsjes eten je slimmer maakt: wel, wij gaan met onze ijskarretjes naar scholen en wie ons een studentenkaart toont, krijgt een gratis ontbijtijsje.
Jan Foubert

Plezier scheppen

Jan: “Na een paar workshops hebben we in één sessie twaalf uur lang samengezeten met True Food Agency. Dat was intensief, maar nodig om te werken rond de uitdagingen die we hadden ontdekt. We kwamen erop uit dat we eerst de identiteit van Foubert verder moesten bepalen om echt te kunnen zeggen waar we voor staan. We hadden wel een identiteit, maar die was niet meer actueel. Dankzij de analyse van David en enkele oefeningen kwamen we tot de kern van de zaak: we moesten meer fun zijn, geen ijs maar ‘plezier scheppen’. Ons product is een mini-luxe, smaakvol en Belgisch. Die zaken lagen voor de hand. Wat ons anders maakt dan anderen, is dat het plezant is, creatief en een beetje zot.”

“Hoe dat zich uit? Tijdens de examenperiode gaan we bijvoorbeeld open om 6.30 uur ’s morgens. Je leest weleens dat ijsjes eten je slimmer maakt: wel, wij gaan met onze ijskarretjes naar scholen en wie ons een studentenkaart toont, krijgt een gratis ontbijtijsje.”


Intensieve cocreatie

David Claeys: “Het kan zijn dat je een goed product hebt en dat je organisatie en processen op punt staan, maar dat je toch een soort empathie of blik op de business mist die verder gaat dan het pure ‘wat’ en ‘hoe’. We zijn de sessie begonnen met de ‘Why’ van Simon Sinek: waarom doe je het? Oké, als ijssalon schep je natuurlijk ijs. Maar wat je écht doet, is mensen een klein pleziertje bezorgen. Je schept plezier in plaats van ijs. Zodra je dat scherp gesteld hebt, kom je vanzelf op zo’n zotte dingen als ontbijtijs. Je kijkt met nieuwe ogen naar je business. ‘Plezier scheppen’, wat een fantastische claim! Het viel me mee hoe snel ze bij Foubert aan boord waren. Veel mensen blijven vastzitten in de oude manier van doen.”

 

“Samenwerken is een werkwoord. Ik heb nog nooit ijs gemaakt en Jan doet niet anders. Ik kan abstract naar zijn metier kijken en hij kan ons met heel gerichte vragen terug met onze voeten op aarde zetten, omdat hij zo’n realist is. Ik kan een project uittekenen voor Foubert en dat zo aan hen verkopen. Maar dan luis ik hen erin, en zij hun klanten. Dat zou nooit werken. Daarom is dit een cocreatie.”

 

Jan: “Het was niet altijd gemakkelijk. Het kan lastig zijn om tegen die creatieve experts in te gaan als mijn visie toch anders is.”

 David: “Onze rol is om de kiezel in de schoen te zijn. Maar Foubert blijft zíjn onderneming en merk. Jan moet zich er goed bij voelen.”

Het oude loslaten

Jan: “Een voorbeeld van een moeilijke beslissing? Onze ijskarren. Ze zien er nu nog redelijk saai uit, maar we zijn ermee bezig.”

David: “Er was niets mis met de oude ijskarren waar Jan zo aan verknocht was. Maar ze pasten niet meer in de nieuwe vormtaal. We herdenken het volledig en trekken dat door in alles, de disposables, de bordjes, het interieur, zodat het een totaalbeleving wordt. De nieuwe huisstijl is heel vrolijk en herkenbaar, met veel ijsjeskleuren. Dat misten we in het eerdere logo. En geen enkele ijssalon gebruikt dat multicoloriet. Gek, toch? Een ander knelpunt was om het bekende hoorntje af te geven.”

Jan: “Onze klanten kennen dat, hè, zelfs zonder onze naam erbij. Maar de ambitie ligt verder dan Sint-Niklaas, we willen nieuwe markten betreden. De nieuwe ijskarren zijn ook slim. Er staan zonnepanelen op het dak, een idee dat door studenten is ontwikkeld. IJs verkoopt het best als de zon schijnt, maar om 7 uur ’s ochtends koopt niemand een ijsje. Nu is die rustige voormiddag nuttig om zonne-energie op te slaan op ons net.”

Image
Carlos & Jan Foubert (c) bfs - het Nieuwsblad
Producten verkopen, dat is niet waar het om draait. Je moet de emotionele lading raken

Have a n‘ice’r day

Jan: “Tijdens drukke periodes werken er meer dan 200 mensen voor Foubert. En die moeten allemaal de boodschap van ‘plezier scheppen’ uitdragen. Ook voor hen is het nu gemakkelijker om te begrijpen waarom we doen wat we doen. We voelen hun engagement. We zijn 7 op 7 open, 365 dagen per jaar, en onze mensen doen graag iets extra en komen als het nodig is. We hebben onze processen geoptimaliseerd door de communicatiestromen beter te maken, maar ook als wij gesloten zijn, krijg je altijd een Foubert medewerker aan de lijn. We proberen er wel voor te zorgen dat onze medewerkers niet onnodig gestoord worden. ‘Have a n‘ice’r day’: dat geldt ook voor hen.”

David: “Met zulke dingen maak je in de toekomst steeds meer het verschil. Een goed ijsje maken, dat kan iedereen. Wat maakt jou bijzonder?”

Jan: “We hebben nooit beweerd dat we het beste ijs maken. Sommige bedrijven kunnen met veel duurdere ingrediënten werken dan wij. Maar kleur en plezier in het straatbeeld brengen, dat is iets anders. Dat gaat over gevoel, en dat past bij ons. Je brengt een kortstondige vrolijkheid in de straat. Zodra we fun als uitgangspunt begonnen te nemen, kwamen de ideeën vanzelf. Bij de Waase IJsberenduik in januari delen we bijvoorbeeld strandballen uit en we sturen er een fotograaf naartoe. Dat zijn ons meest succesvolle Instagramposts. Een ander idee is om een wedstrijd uit te schrijven voor het deuntje van onze ijskarren en een reis te verloten naar IJsland.”

“Ook voor de medewerkers is het nu gemakkelijker om te begrijpen waarom we doen wat we doen. We voelen hun engagement”

Vertrouwen

Jan: “True Food Agency spitst zich uitsluitend toe op de voedingssector en daarin hebben ze hun kwaliteiten al goed bewezen. Dat geeft ons vertrouwen. Door samen te werken met mensen die zoveel expertise hebben in hun veld, maak je deel uit van een groter geheel. Onze relatie gaat verder dan zuiver klant-leverancier.”

David: “Onze aanpak is theoretisch onderbouwd maar praktisch in de uitvoering. En daarin is empathie onze grootste troef. Wij geloven dat de consument zoekt naar dingen die echt waardevol zijn.”

Jan: “Ik vond het een leuk én een belangrijk traject. Vaak ben je zo druk bezig dat je vergeet om even afstand te nemen en te kijken naar wat je eigenlijk doet. Bij andere reclamebureaus gaan ze vaak niet zo ver. De ziel die wij erin willen leggen, die wist.True Food Agency feilloos te vinden.”

David: “Producten verkopen, dat is niet waar het om draait. Je moet de emotionele lading raken. Met Jan moesten we niet ver zoeken, hij had al een rijk verhaal om te vertellen. We moesten het gewoon uitpuren. De diepgang zat er al in, vandaar dat het zo klikte. Ook voor ons was dit een verrijkende ervaring. De moderatie door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES helpt om een goede match te maken. Dit traject heeft veel geëist van ons, maar je krijgt er veel voor terug. Het was niet de oorspronkelijke bedoeling om te blijven samenwerken, maar het is toch spontaan gebeurd. Dat is een leuke win. En dat komt ook omdat je goed gecast bent.”