Greenpoint matcht creatieve professionals met 'traditionele' bedrijven

"Innoveren is een werkwoord"

3 minuten lezen

Katja Craeghs is een matchmaker. Met haar bedrijf Greenpoint legt ze de link tussen kmo’s en creatieve professionals. Het doel: innovatie stimuleren en een frisse wind binnenlaten in de denkwijze van een bedrijf. Onlangs deed ze dat in opdracht van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. voor vijftien bedrijven uit de provincie Antwerpen in cocreatietrajecten.

Image

“Een bedrijf dat kiest om met een creatieve expert in zee te gaan in een cocreatietraject, heeft daar meestal goede redenen voor. Maar innovatie is een breed begrip, en ziet er nu eenmaal voor iedereen anders uit”, vertelt Katja Craeghs. “Bovendien kan wat bedrijven dénken dat ze willen bereiken met die innovatie, wel eens erg verschillen van wat eigenlijk echt urgent is. De frisse blik van iemand die creatief kan denken is dan een enorme meerwaarde.” 

De start

“Als facilitator wil ik te weten komen wat de drijfveer is van een onderneming. Dat gebeurt tijdens een goed gesprek. Het is belangrijk dat ik spreek met de eigenaar en de mensen die een hoge beslissingsbevoegdheid hebben in het bedrijf.

Waarom? Omdat een cocreatietraject een serieus engagement vraagt. Als de top van het bedrijf niet overtuigd is, is het aartsmoeilijk om iets in beweging te krijgen.

De ‘juiste’ expert

Hoe kies je de ‘juiste’ expert voor de deelnemende bedrijven? “Het gaat erom dat die creatieve experts een nieuwe denkwijze binnenbrengen in het bedrijf, van productdenken naar systeemdenken. Sommige creatieven werken liever aan afgelijnde opdrachten: een nieuw product ontwerpen of een website bouwen. Maar in een cocreatietraject is dat bijzaak. Wanneer ik een expert introduceer bij een bedrijf, is dat iemand die ijzersterk is in systeemdenken. Door de jaren heen heb ik zorgvuldig gebouwd aan een netwerk van waaruit ik de creatieve denkers contacteer waarvan ik vermoed dat ze de perfecte match zijn.” 

En dan begint het grote werk

“Het bedrijf en de creatieve expert gaan dan samen aan het werk in drie workshops volgens een welbepaalde methodologie. Tussentijds houd ik de vinger aan de pols. In veel trajecten is er bijvoorbeeld weleens een moment waarop mensen de moed laten zakken. Dat is het moment waarop je juist niet mag opgeven. Het is door dingen los te laten die je liever niet wilde loslaten, dat je tot echt vernieuwende resultaten komt. Innovatie is een psychologisch traject, meer nog dan een designproces.”

Een voorbeeld van een geslaagd traject

“IJssalon Foubert uit Sint Niklaas, die recent een vestiging openden op de Groenplaats. Foubert wilde groeien en hun klanten in elke vestiging dezelfde ervaring aanbieden. Samen met True Agency werkten ze een doordachte communicatie uit die ze in al hun vestigingen konden gebruiken. Een leuk extraatje: ze werken ook met een mobiele app waarmee ijsjesfanaten Fouberts ijskarren kunnen oproepen met hun smartphone. Uit onderzoek bleek dat bepaalde mensen het typische deuntje van de ijskar als storend ervaren, zeker wanneer de kinderen al in bed liggen. Origineel opgelost, toch? En het systeem heeft succes. Op een paar jaar tijd gingen ze van drie naar vijftien ijskarren.”

Gouden cocreatie-tips voor KMO's

“Onthoud vooral dat je innovatietraject niet ‘klaar’ is wanneer je een externe expert aan boord haalt. Creatieve experts kunnen je helpen om obstakels weg te nemen en nieuwe business-opportuniteiten in het vizier te brengen. Maar innoveren is een werkwoord: je moet ervoor openstaan en er tijd voor vrijmaken. Anders begin je er beter niet aan.”