Creatives tegen corona

De synergie tussen ambacht en netwerk

De essentie van creativiteit? De opportuniteit grijpen om zelfs in tijden van crisis en onzekerheid iets nieuws uit de grond te stampen. Uit noodzaak en uit weerbaarheid toont de creatieve sector zich middenin de coronacrisis van zijn meest menselijke kant: verbindend, voorzienend en behulpzaam. De Antwerpse vzw Creatives tegen Corona is hiervan het schoolvoorbeeld. Coronacrisis? Creativiteitsshift!

Image
Mondmaskers uit katoen creatives tegen corona

Haptic House ligt in Deurne-Noord: een coworkingspace waar een vijftiental creatieven hun atelier of werkplek hebben. Meubelmaker en eigenaar Ben Storms zag zijn locatie de laatste vier weken transformeren naar een logistiek centrum als bakermat van Creatives tegen Corona.

Debbie van Dam, eigenares van het atelier voor modeontwerp, sampling en productie Studio van Dam, is één van de vaste creatieven in Haptic House en zag meteen dat er nood zou zijn aan extra mondmaskers: “Ik maakte een patroon conform de opgelegde normen van de FOD Volksgezondheid. Hierna vertelde ik aan de vaste creatives van onze werkplek dat ik wou starten om de mondmaskers in grote hoeveelheden te produceren. Op mijn vraag wie een steentje wilde bijdragen, sprong letterlijk iedereen mee op de kar. Ons netwerk deed de puzzel in elkaar vallen en zorgde voor de fusie van ambachten en digitale skills.”

Image

Logistiek bolwerk

Ben hielp als duizendpoot in de productie en de logistiek door leveranciers te werven. Hij polste naar tientallen gulle schenkers die soms tot duizend meter stof opstuurden naar industriële snijbedrijven, waarna het netjes voorgesneden richting Haptic House ging. Van daaruit begon de logistieke verdeling naar thuisnaaisters, kleine naaiateliers en grotere confectiebedrijven.

In drie weken tijd produceerden en doneerden ze 19.000 mondmaskers en liepen er 18.000 in een productieproces. Compleet met mondmaskersstof, linten en een voorbeeldpatroon en -masker, werden deze pakketten voor naaisters en ateliers rondgebracht, of konden ze worden opgehaald aan de deur van Haptic House.

Ons netwerk deed de puzzel in elkaar vallen en zorgde voor de fusie van ambachten en digitale skills.

Debbie van Dam, Studio van Dam

Diversiteit

Gezien de urgentie werd een gigantisch netwerk aangesproken: hun artistieke expertise moest maatschappelijk worden opengetrokken. De creatives van Haptic House spraken hun connecties aan waardoor er samenwerkingen ontstonden met de ateliers van Delvaux en Dries van Noten. Andere inhouse specialisten zorgden voor vrijwillige assistentie: de website werd gebouwd door de ontwerpsters van risoprintstudio en grafisch bureau kabinet.studio, textielontwerpster Nathalie Van Der Massen nam de social media en websitecopy voor haar rekening en Ellen Van Tichelt van de agency LNVT stelde de nodige promotionele en officiële copy op.

In samenwerking met het patroonteam van Dries van Noten hebben we de schorten en coveralls gedigitaliseerd.
Debbie van Dam, Studio van Dam

Vanuit hun communityfilosofie werkte Unfold ook met de Haptic House-creatives: de patronen voor beschermkledij zijn ontwikkeld in samenwerking met Vera Roggli van textielontwerpstudio Wiesi Will en Debbie van Dam. Deze modellen werden eerst gepast en getest bij enkele professionals uit de zorgsector. De eerste exemplaren werden daarna gemaakt bij zowel Dries van Noten als bij Maddalena Annunziata en het Antwerps netwerk van designers, patroonmakers en naaiateliers. Deze inventieve patronen zijn rechtstreeks inzetbaar op industriële snijmachines: Bioracer in Tessenderlo gebruikte ze al in de productie van 3500 coveralls voor de brandweer.

Daar waar de coveralls meer focussen op industriële oplages, is het mogelijk om de schorten gewoon thuis te maken. Dankzij Zonen 09 uit Gent kwam er namelijk een diy-thuisnaaipatroon: je kan het als A4 uitprinten en daarna zelf aan elkaar naaien. Deze patronen zijn geschikt voor zowel herbruikbare modellen uit katoen als wegwerp in non-woven materiaal.

Lokaal produceren in een globaal netwerk: onze visie konden we perfect doortrekken in Creatives tegen Corona.
Dries Verbruggen, Unfold
Image

Transparant

Creatieve skills en individuele sterktes zijn de dragers van dit grootschalige project, maar maken het juridisch ook best uitdagend. Tobias van Royen van TWIIID zorgde daarom voor een vlotte omschakeling naar een transparante vzw-structuur. Dankzij zijn ervaring als jurist en zijn expertise in cultuurmanagement en de kunstensector bracht hij de nodige flexibiliteit in de organisatie:

Door de gestuurde chaos is er een pak vrije creativiteit.
Tobias van Royen, TWIIID

“Door de gestuurde chaos is er een pak vrije creativiteit." Een vzw geeft een keurmerk aan je werking, wat de vrijheid, goesting of drijfveer kan wegnemen. "Door de algemene belangen te benadrukken bleven we op sneltempo werken, zonder in te boeten aan creativiteit: Creatives tegen Corona was geboren. Verder ben ik ook constant op zoek naar de juiste vormen van samenwerken met sponsors en werken met donaties. Het eventuele overschot aan het eind van de rit wordt trouwens weggeschonken aan een ander goed doel of vzw. Bovendien werkte ik met Dries aan een Creative Commons-licentie BY-NC-SA 4.0, met nadruk op het niet-commerciële karakter van de ontwikkelde en vrij beschikbare patronen. Zo kan iedereen bijdragen aan de verdere ontwikkeling en productie ervan.”

Deze georganiseerde chaos is gelijkaardig aan een creatief proces.
Tobias van Royen, TWIIID

Download en deel alle patronen en handleidingen via de website van Creatives tegen Corona en Wikifactory.

Productiecapaciteit

Ondanks de vlotheid waarmee dit project loopt, is alle hulp nodig om de optimale werking garanderen. Vooral op productioneel vlak is er een bottleneck: veel ateliers draaien op lagere bezetting en geven voorrang aan ziekenhuisopdrachten.

Een pak aanvragen ligt momenteel bij Haptic House klaar om in productie te gaan: er is dus een acuut tekort aan bedrijven die deze productie kunnen opzetten tegen donatie of non-profit tarieven.. De verdere verspreiding van de patronen door de pers en particulieren helpt ook om dit onder de aandacht te brengen. 

Het sneltempo waarmee dit project op de rails stond, is adembenemend. De nood aan een oplossing voor het nijpend tekort aan beschermende kledij draaide hier uit tot een schoolvoorbeeld van hoe hecht de creatieve sector in elkaar zit. Dankzij een sterk netwerk en een stevige portie ambachtelijk talent en organisatorisch inzicht, neemt Creatives tegen Corona het heft in eigen handen en stijgt het boven zichzelf uit.

Wil je dit initiatief dat draait op vrijwilligers financieel steunen? Geweldig! Donaties aan MtC vzw worden gebruikt om de onkosten van vrijwilligers te vergoeden, materialen aan te kopen en dienen ook voor de productie, coördinatie en logistiek.

Je kan Creatives tegen Corona helpen door een gift te doen op het rekeningnummer

BE04 9733 8508 9731, met als mededeling ‘Creatives tegen Corona’ en je e-mailadres.