Designbureaus lenen werkwijze van start-ups door samen te werken

Geslaagde voorbeelden uit de Antwerpse regio

1 minuut lezen

Om dingen als coördinatie, administratie en partnerschappen efficiënter te laten verlopen, kan je maar beter structureel samenwerken. Tot die conclusie kwamen verschillende designbureaus. Zo heb je Hybrio Design, een verzameling van vijf Belgische ontwerp- en engineeringbureaus die samen naar buiten komen en op een preferentiële maar niet-­exclusieve basis samenwerken. Partners binnen Hybrio zijn branding- en designbureau KAN, softwarebedrijf Ixor, ontwerpbureau Namahn, innovatie- en designhub fosfor en ontwerp- en engineering­bureau Voxdale.

Image
Klanten van Hybrio zijn op zoek zijn naar een interdisciplinaire aanpak die een antwoord kan bieden op alle facetten van een complexe ontwerpopdracht in een wereld waarin alles met elkaar in verbinding staat.

Cronos

Krachten bundelen gebeurt ook bij Cronos, een groep in ­Kontich die eigenaar is van tientallen bedrijfjes die werken rond innovatie, informatica en software. Op hun platform &Koo bundelen ze marketing- en communicatiepartners als House of Innovation, Lunar Gravity, We Like You, Comma of Monkeyshot

Image

Cronos-oprichter Jef De Wit ontwikkelde het idee om rond diverse IT-specialisaties telkens een start-up op te richten of over te nemen, gevoed door de ambitie van meestal jonge mensen. Vanuit de groep bieden ze ondersteuning: financiering, contracten, boekhouding, werving en selectie, fiscale en juridische zaken, sociaal secretariaat. Alles om te ontzorgen, ­inclusief het financiële risico. Cronos neemt daarbij meestal een meerderheidsbelang in de bedrijfjes.

Onze horizontale structuur staat ons toe om snel te werken. Iets waar grote consultants maanden voor nodig hebben, kunnen wij in enkele weken realiseren.
Dirk Deroost.

Ook Duval Union trekt de kaart van samenwerkingen, met een collaboratief en coöperatief marketing-ecosysteem dat naar eigen zeggen “merken helpt om te denken als start-ups, en start-ups helpt om te denken als merken.”