Help mee de creatieve sector te ontleden

Nieuwe survey rond de noden van de Antwerpse creatives

Hoe houden we de vinger aan de pols van een steeds evoluerende creatieve community? ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. wil als katalysator op de hoogte blijven van het reilen en zeilen van de Antwerpse creatieve sector. Validatiebureau BUFFL ontwikkelde voor ons daarom een reeks onafhankelijke surveys. Ontdek hoe we de komende weken al jullie noden en wensen in kaart zullen brengen.

Image
Survey - de creatieve sector ontleden

Bepaal jij mee de toekomst van onze community?

Dit eerste deel van de survey is reeds voorbij, maar ook in deel 2 kan je mee de toekomst van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES mee op de kaart zetten.

BUFFL is als validatiebureau gepokt en gemazeld in het staven of valideren van onderzoeksgegevens. Het Mechelse bureau heeft een achtergrond in innovatie en design en bedacht een verfrissende aanpak voor surveys via opeenvolgende, compacte vragenlijsten. Zo valideerde het reeds tal van digitale projecten voor onder meer Colruyt, Luminus en Proximus. Om de Antwerpse creatieve scene zo gericht mogelijk te analyseren, kreeg het bij de aanvang van dit project ondersteuning van KAN Design. Het Antwerpse designbureau fungeerde als tussenpersoon en stemde de visie van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. af met die van BUFFL. Op deze manier verkreeg BUFFL de nodige achtergrondinformatie over de verschillende subsectoren en ontwikkelde het een volledig onafhankelijke survey voor de Antwerpse creatieve sector.

ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. wil jouw mening weten! We willen de Antwerpse creatieve sector zo optimaal mogelijk ondersteunen en brengen in 2021 jullie noden en wensen in kaart via enkele korte surveys. De tweede van deze reeks staat nu online, dus klik op de link en bepaal binnen vijf minuten de toekomst van de Antwerpse creatieve sector!

Vul de survey hier in!

In de leefwereld van de community

“Deze eerste survey bevraagt de community via een bottom-upaanpak,” vertelt Seppe Stroo, oprichter van BUFFL. “We werken stapsgewijs, met meerdere korte bevragingen op verschillende tijdstippen, waarvan de eerste survey al in juli loopt. Dat is de uitgelezen manier om diep te graven in de leefwereld van de community en iedereen te engageren. Bekijk die eerste bevraging gerust als een soort van brede rekrutering: het geeft ons een beeld van welke topics we dringend moeten aanpakken. Daarnaast is het ook een soort van profilering: iedereen reageert anders en vanuit zijn of haar beleving. Toch onderscheiden we al meteen enkele aandachtspunten en werken we daarop verder met kleinere clusters van creatives of bureaus.

Image
Survey APBC
Door bottom-up te werken, filteren we eerst de meest dringende zaken uit. Dan benaderen we deze vanuit individueel niveau, waarna we opnieuw de hele community bevragen over de gekozen probleemaanpak.
Seppe Stroo, oprichter BUFFL

Bottom-upwerking

De survey rust op een mix van een tiental open en meerkeuze vragen. “Het lijkt misschien weinig, maar dit staat ons toe om te segmenteren via gerichte en betrouwbare statistieken. We komen echt tot concrete vraagstukken die circuleren onder de Antwerpse creatives. In de eerste survey kiezen de creatives bovendien zelf of ze zich mee engageren bij de aanpak van deze problemen en welke digitale tools ze hierbij verkiezen. Ze krijgen de mogelijkheden om in de tweede fase de koppen samen te steken en rond de tafel te zitten met ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

Validatie is hier enorm belangrijk: we moeten ontdekken of de uitgefilterde topics wel relevant genoeg zijn en waar de opportuniteiten liggen. We vragen aan de community dus letterlijk of er rond een bepaald thema ook effectief een grote nood aan oplossingen heerst. Zo verwoorden we de topics scherper en vatten we ze samen in één zin. Deze zomer spotten we tijdens de eerste fase al enkele trends en werken we in de tweede fase via de clusters van creatives aan oplossingen. Zijn er hierna al oplossingen of initiatieven? Dan leggen we deze aan de bredere community voor, tijdens de Open Coffee in september. Breed filteren, concreet benaderen en daarna terug aan een grotere groep aftoetsen: dat is de kracht van bottom-upwerking!” aldus Seppe.


Om de impact van de survey te vergroten, is het belangrijk dat alle Antwerpse creatieve bureaus en freelancers hun mening met ons delen, waaronder ook jij! De eerste survey vul je in op slechts vijf minuten. Op onze Open Coffee in september kom je al meteen te weten welke aandachtspunten we ontdekten en hoe we deze willen aanpakken met jouw hulp. Was het al duidelijk dat jij de belangrijkste persoon bent voor dit onderzoek?

Image
Survey - de creatieve sector ontleden