HIRE A CREATIVE… en wel daarom!

Waarom elke ondernemer een creatieve professional nodig heeft.

Jonathan Stuyven, Community manager van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. hoopt dat ondernemers sneller beroep doen op creatieve professionals. Ook, of beter gezegd, zéker na een moeilijk jaar zoals 2020. Om beide partijen dichter bij elkaar te brengen, organiseert APBC binnenkort gratis matchmakingevents met een duidelijke boodschap: Hire a Creative.

Je kan niet alles even zelf doen. Dat kost ook tijd en dus geld

Image
(c) Niko Caignie

Hire A Creative #5

Schrijf je vóór vrijdag 1 oktober in als creative voor de 5de editie van Hire A Creative. ⁠

In dit gratis online matchmakingevent op 28 en 29 oktober hoef je zelf niet te onderhandelen. Elke deelnemende creatieve expert biedt een creatief pakket ter waarde van € 750 aan 💰. Wat er precies in zit, bepaalt de professional zelf.⁠
Schrijf je hier in.

Wat is ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.?

“APBC is een in essentie een verbindingsplatform dat de samenwerking tussen professionele creatives en ondernemers in de provincie Antwerpen initieert”, vertelt Jonathan. “Daarom organiseren we tal van projecten en events om deze doelgroepen te inspireren en te verbinden. Hire a creative is er daar een van.”

Welke meerwaarde vormen creatives in de huidige crisis?

"Door coronaperikelen moeten heel wat bedrijven van koers veranderen of pivoteren en zitten ze met toegepaste vragen. Hun communicatie moet anders, ze willen meer inzetten op online sales, hun verhaal anders vertellen, de winkelinrichting aanpassen… Soit, ze hebben nood aan verandering, aan een creatieve blik en dus eigenlijk aan een sterk onderbouwd professioneel team van creatives of een creative agency om hun ideeën te concretiseren of uit te werken."

“Maar vind je creatieve match maar eens… Google is goed in veel dingen, maar in het matchen van creatieve bureaus en reguliere ondernemingen zijn wij beter. Door events als Hire a Creative brengen we hen samen en gaan ze in gesprek. In bijna alle gevallen vloeit er een natuurlijke verdere samenwerking tussen dat creatieve bureau en het reguliere bedrijf.”

Hoe komt het dat ondernemers en creatives elkaar niet vanzelf vinden?

“We weten ongeveer allemaal wat een bakker doet. Maar welk creatief proces er wordt doorlopen om een brochure, een hippe huisstijl of kwalitatieve productfoto’s te bekomen is voor velen onduidelijk. Net zoals de stappen voor een tussentijdse oplevering. Het lijkt wel magie. Een foto trekken is niet gewoon op een knopje duwen. En de optimalisatie van een socialmediastrategie is meer dan twee uur nadenken en tips geven. Er zit meer achter maar dat is moeilijk uit te leggen, of weinig mensen kunnen zich daarin verplaatsen. Daarom vroegen we aan de deelnemende creatieve professionals van matchmakingevent Hire a Creative om creatieve pakketten ter waarde van 750 euro samen te stellen. Afhankelijk van de behoefte maken ondernemers hun keuze en weten ze op voorhand wat te verwachten.”

Wanneer schakel je een creative best in?

“Ik doe bij deze een warme oproep om vanaf het begin - of zelfs vóór je je zaak of concept opstart - samen te werken met creatives. Deze mensen zijn opgeleid, hebben een creatieve blik en hebben gezwoegd om te doen wat ze doen. Ze kennen alle tools en zijn er gespecialiseerd in.

“Ik snap het wel, je wilt in het begin zoveel mogelijk zelf doen en een lowcost huisstijl, inrichting of productfotografie scoren. Maar wacht niet te lang met professioneel advies inwinnen. Want voor je het weet, zit je met verschillende verhaallijnen die eigenlijk helemaal niet overeenkomen met wat je wilt uitstralen, vertellen of moet overbrengen aan je klanten. Leg je oor dus op tijd bij hen te luisteren en betrek creatieve professionals op strategisch niveau om blunders te vermijden en zelfs een voorsprong te nemen.”

Hoe voel je de ‘juiste’ creatieve match?

“Die is makkelijker te vinden dan je denkt. Dat komt omdat passie een heel belangrijke factor is in de creatieve sector. Iedereen doet iets omdat ze dit het liefste doen. ‘Gewoon’ of ‘goed’ is niet goed genoeg. Ze gaan elke keer verder dan nodig is. Dat leidt vaak tot een sterk onderbouwd proces en eindresultaten die de verwachting overstijgen.”

Creatieve beroepen zijn belangrijk voor onze samenleving, wordt weleens gezegd. Waarom is dat zo?

We worden van ‘s ochtends tot ‘s avonds geconfronteerd met creaties, zoals radio, tv, computer, websites, straatreclame, slogans of gewoonweg de producten die je dagelijks gebruikt… Net omdat ze zo alomtegenwoordig zijn, is het belangrijk dat ze door creatives worden bedacht, zodat er sterke, effectieve en bovendien mooie of leuke campagnes en producten ontstaan.”

“Daarnaast kunnen creatives ons aan het denken zetten. Zo nodigen ze hun klanten, die vaak focussen op hun core business, weleens uit om na te denken over hun rol en functie in de samenleving. Creatives zijn het kantlijnstemmetje dat aanzet tot maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

“Net omdat zij zo geoefend zijn om dingen van een andere kant te bekijken of het in een andere context te plaatsen, is het belangrijk dat ze met alle sectoren samenwerken. Hun creatieve blik creëert een toegevoegde waarde voor producten en diensten, waarmee onze Vlaamse of Belgische economie in de toekomst sterk kan concurreren op vlak van innovatief en maatschappelijk ondernemen.”

Wanneer is Hire a creative voor jou geslaagd?

“In de eerste plaats zou ik het fijn vinden als we erin slagen duurzame samenwerkingen op poten te zetten, zodat de creatieve professional niet meer inwisselbaar is voor bedrijven. Nog beter zou zijn dat er samengewerkt wordt van a tot z, aan producten of diensten die hopelijk allemaal kaderen binnen een circulaire economie, met op alle gebieden en doorheen heel het proces een maatschappelijk verantwoorde insteek. Dan zijn we succesvol bezig.”