Meet the creative: Remy Ndow

“Ik hou altijd het doel van het verhaal voor ogen”

Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. Maak kennis met Remy Ndow, Art & Animation Director.

Image
Remy Ndow

1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?

“Als kunstenaar heb ik hier altijd moeite mee, omdat ik verschillende dingen combineer. Art direction omschrijft eigenlijk niet alles wat ik doe. Daarom omschrijf ik mezelf eerder als storyteller. Ik vertel interessante verhalen op beeldende manieren: filmscenario’s, reclamecampagnes, kinderboeken, animatievideo’s, documentaires…"

Image
Remy Ndow - Brown Boy Joy
Mijn stijl is veelzijdig en dat benut ik ook volledig, zodat elke opdracht telkens iets helemaal nieuws wordt.
Remy Ndow

2. Waar streef je naar als professional creative?

“Het is mijn bedoeling om mensen iets te laten voelen bij de dingen die ik creëer: een traan uitlokken, aan het denken zetten, blij maken… Daarvoor hou ik altijd het doel van het verhaal voor ogen. Stel dat het doel is om een nieuwe doelgroep te bereiken, dan vraag ik me af hoe die doelgroep naar het onderwerp kijkt, welke stijl het moet hebben en hoe ik hen kan raken. Mijn stijl is veelzijdig en dat benut ik ook volledig, zodat elke opdracht telkens iets helemaal nieuws wordt.”

3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?

"Elke opdracht start met een bepaalde reden. Die is voor klanten vaak het vertrekpunt. Maar als het project vordert, laten ze zich soms te veel leiden door hun eigen smaak. En die matcht niet per se met het doel van het project… Daarom vind ik het altijd leuk als klanten zeggen: ‘Remy, jij hebt hier meer ervaring mee, jij weet waarom iets (niet) werkt en ik vertrouw je hierin.’”

4. Naar welke Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?

"Anthony Nti is een filmmaker en een vriend van mij. Hij werkt vaak samen met de Gentse filmmaker Chingiz Karibekov. Samen maken ze indrukwekkende films. Ze werken hard, zijn erg gedreven en hebben veel kennis. Ze zijn gepassioneerd en dat zie je in hun werk.”

Ik vind het altijd leuk als klanten zeggen: ‘Remy, jij hebt hier meer ervaring mee, jij weet waarom iets (niet) werkt en ik vertrouw je hierin.
Remy Ndow

5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?

"In een TikTokvideo zag ik een vrouw die zei: ‘Ik ben al drie maanden bezig met een experiment waarin ik probeer om mijn werk en leven niet zo serieus te nemen en minder sceptisch te zijn.” Dat inspireerde me om te leven vanuit rust en tegelijk groots te durven dromen. Als creative trap je vaak in de val om perfectionistisch te zijn. Maar het is belangrijk om te blijven spelen, te geloven in jezelf en je eigen werk niet te hard te judgen. Dat doe ik nu een paar weken en het is heel waardevol.”

6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?

“Dat artisanale creatives — en daarmee bedoel ik filmmakers, illustrators, designers… — niet van in het begin worden betrokken. Reclamebureaus durven dit weleens doen: ze pitchen hun idee bij de klant, werken alles tot in detail uit en halen de creatives er pas bij na goedkeuring van de klant. Om dan vast te stellen dat de clou van het verhaal niet klopt. Dat kan vermeden worden door creatives van in het begin te betrekken. Ze denken vaak dat dat meer kost, terwijl dat niet zo is.”

Image
Remy Ndow

7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?

"Ik heb er wel een paar, maar het ultieme project is om een animatiereeks te maken. Samen met Chingiz Karibekov en Niels Snoek heb ik al een ambitieus concept, vergelijkbaar met Adventure Time of Avatar. Het zou een miljoenenproject worden, want elke frame moet tot in detail getekend worden. Achtergronden, personages, kleuren… We moeten dus nog op zoek naar investeerders of klanten.” 

Tekst: Studio Lima
Foto's Remy: Sarah Van Looy

Image
Remy Ndow
Deel dit artikel