Mei Plasticvrij: van Dopper tot poster

Designstudio ssnn elimineert wegwerpplastics dankzij een web van creatives

Mei Plasticvrij: de bewustwordingscampagne rond wegwerpplastics is ondertussen een ingeburgerd begrip. Om meer impact te creëren rond het thema, besloten creatief bureau ssnn, Antwerp Poster Festival, Dopper, Superdruk en ANTWERP. POWERED BY CREATIVES de koppen bij elkaar te steken. Via grafisch ontwerp en een podcastreeks vergroten ze de bewustwording rond duurzaamheid. De jonge designers van designstudio ssnn en Antwerp Poster Festival zetten zichzelf op deze manier nog meer op de (inter)nationale kaart.

Image
APF Dopper

Vier prominente designers lieten zich inspireren door de Create Change podcast rond duurzaamheid en plasticgebruik: Ward Heirwegh (Antwerpen), Esther Noben (Toykyo, Gent), Evi Peeters (Mirror Mirror, Antwerpen), en Daan Rietbergen (Nederland).

Elke poster baseert zich op een aflevering uit de podcast Create Change en is een voorstelling van de problematiek rondom het plasticprobleem.

Download en print je poster(s) via de website van Antwerp Poster Festival. Hang ze op, vergroot de impact en deel je actie met #createchange2021 en maak kans op de exclusieve Create Change-Dopperfles!

Koop je toch liever één van de veertig unieke zeefdrukken? Bestel ze via mail op info@apf.design. Na bevestiging ligt de poster klaar bij de Winkelhaak.

Designstudio ssnn ontstond in 2017 uit de samenwerking tussen Tom Tiepermann en Dennis Janssens. Tijdens hun studies grafisch ontwerp aan Sint Lucas vonden ze elkaar tijdens gezamenlijke stages, waarop ze besloten een bureau voor grafisch ontwerp op te richten. “Als core business richten we ons vooral op grafisch ontwerp en branding voor bedrijven. Naast ons creatieve werk bij ssnn geven we trouwens ook allebei les: het zorgt voor tal van nieuwe ideeën”, vertellen Dennis en Tom, co-founders en creative directors van ssnn. “We laten ons nog steeds inspireren door al wat er in de wereld rondom ons gebeurd, waardoor onze studio constant evolueert. Zo zaten we tijdens het eerste jaar van ssnn als enige grafisch bureau in een coworkingspace met een marketing agency waar wij het aanspreekpunt waren voor alles omtrent grafisch ontwerp.

Door de korte communicatieketen kwamen er heel wat uiteenlopende opdrachten van de andere bedrijven op ons af. Op deze manier deden we in sneltempo ervaring op in prijszetting, bedrijfsvoering en projectaanpak. Ondertussen werkten we reeds samen met een kunsthandelaar, voltooiden we tal van rebrandingopdrachten en ontwierpen we merkidentiteiten voor culturele spelers. Recent deden we zelfs ook interieur- en webdesignprojecten, waardoor we ons opwaardeerden tot een volwaardig creatief bureau. Momenteel is onze uitvalsbasis in de Lange Lobroekstraat: dit atelier geeft ons de ruimte om in te spelen op zowel onze veelzijdigheid.”

“Een posterfestival waar het bruist van de sfeer en interactie zoals in Nederland? Dat moesten we in België hebben, dus organiseerden we het zelf.”

Tom Tiepermann, co-founder en creative director ssnn
Image
ssnn APF

Antwerp Poster Festival

Al tijdens hun eerste jaar begon het zaadje rond Antwerp Poster Festival te kiemen. “In de zomer van 2017 besloten we om een posterreeks te maken, volgend op een plotse maatschappelijke bewustwordingsgolf rond terreur met onder meer liefdadigheidsconcerten. De organisatoren van het Nederlandse posterfestival Graphic Matters pikten één van onze posters op en nodigden ons uit. We bezochten het festival en waren versteld van de goeie vibe en de bruisende interactie. Bijgevolg spraken we met tal van designers en deden we enorm veel inspiratie op. Bij de terugkeer bedachten we ons dat zoiets in België zou moeten bestaan, dus besloten we om het zelf te organiseren”, aldus Tom en Dennis.

“Antwerp Poster Festival start steeds vanuit een open call. Via een oproep op sociale media kregen we het eerste jaar al 937 inzendingen uit meer dan 30 landen. Voor de tweede editie ontvingen we zelfs dubbel zoveel ontwerpen! Een vierkoppige jury kiest dan de selectie van 50 posters. Onze jury is zeer divers, waardoor de selectieprocedure onderling vonken geeft! Het is als een kaartspel, waarbij iedereen water bij de wijn moet doen om toch zijn of haar persoonlijke favoriet te vrijwaren. Hun selectie leidt uiteindelijk tot een wervelende dynamiek op het festival zelf: een clash van stijlen, als het ware. Ondertussen bouwen wij eigenhandig de website, drukken we alle posters samen met Antilope de Bie op papier van Antalis, zoeken we naar een locatie en regelen we de financiële partners: een hele organisatie!”

“We kiezen met opzet voor een zeer diverse jury. Na tal van verhitte discussies komen ze steeds tot een diverse selectie aan posters, wat van Antwerp Poster Festival zo’n clash van stijlen maakt.”

Dennis Janssens, co-founder en creative director ssnn
Image
Create Change-prints

Spin-offs

In het coronajaar 2020 liep alles anders: ook de organisatie van het Antwerp Poster Festival. Tom en Dennis hadden nochtans een nieuwe formule klaar, nog voor er sprake was van een lockdown. Compleet met lezingen en zelfs een outdoorbeleving: noem het gerust visionair. Desondanks gooiden stevige onweersbuien in september 2020 roet in het eten, met omwaaiende camera’s en een light-versie van het festival als gevolg. “We willen de geannuleerde lezingen een plaats geven in 2021, maar er ligt nog veel meer op tafel. Duurzaamheid is steeds belangrijk geworden voor ons: de samenwerking met Dopper (producent van ecologische drinkflessen, red.) is meer dan een logisch gevolg.”

“Door samen te werken met Dopper willen we de bewustwording rond duurzaamheid en wegwerpplastics naar een hoger niveau tillen.”

Dennis Janssens, co-founder en creative director ssnn

Dopper en #meiplasticvrij

“Als spin-off van de geannuleerde lezingen interviewden we vier duurzaamheidsexperts rond plastics en materialen aan de tand, in opdracht van Dopper. De gesprekken met deze changemakers vormden we om tot een reeks podcasts. Bovendien ontwierpen vier grafisch ontwerpers elk een poster, op basis van de inhoud van die podcasts. Iedereen kan de posters downloaden en printen, of gebruiken om te delen en te taggen met #createchange2021. Op 28 mei kiezen we dan een winnaar uit alle getagde posts: deze persoon wint de exclusieve Create Change-Dopperfles. Zo informeren we het publiek over wegwerpplastics en vergroten we de impact van de boodschap. De vier posters krijgen bovendien ook een volwaardige print in zeefdruk. Superdruk zorgt voor een oplage van veertig posters, die na reservatie enkel offline te koop zijn bij De Winkelhaak.

De volledige opbrengst gaat uiteraard naar het duurzame initatief rond #meiplasticvrij, wat past in het ecologische verhaal rond Dopper. Het bekende bedrijf is cradle-to-cradle-certified: het produceert volledig met de eigen gerecupereerde grondstoffen en zet zich hiermee in tegen wegwerpplastic. Om kracht bij te zetten aan de missie tegen onnodig gebruik van plastics, ontwikkelde Dopper samen met Antwerp Poster Festival de Create Change-podcast. Vier duurzame denkers geven elk hun inzichten: River Cleanup, Robinetto, Arctic Paper en Nele Kempenaers. Je leert er alles over duurzaam grafisch ontwerp en duurzame websites, papierproductie en drankvoorziening, maar ook over de veelzijdigheid van plastic en de grote oceaanschoonmaak.

Image
APF Dopper

Wat hebben de Bird of Paradise-bloem, de letters HCH, de slogan Clean Up en de woorden “Culture Nature” met elkaar gemeen? Het zijn elk onderwerpen in unieke posters van de handen van vier prominente designers: Ward Heirwegh (Antwerpen), Esther Noben (Toykyo, Gent), Evi Peeters (Mirror Mirror, Antwerpen), en Daan Rietbergen (Nederland).

Elke poster baseert zich op een aflevering uit de podcast Create Change en is dus een grafische voorstelling van de problematiek rondom het plasticprobleem.

Download en print je posters via de website van Antwerp Poster Festival. Deel ze met #createchange2021 en maak kans op de exclusieve Create Change-Dopperfles!

Wil je liever één van de veertig unieke zeefdrukken kopen? Bestel ze via mail op info@apf.design. Na bevestiging kan je de poster ophalen bij de Winkelhaak.

Image
Evi Peeters APF

Toekomstplannen

Naast de uitrol van de podcast en de bijhorende posters, plant ssnn nog grootse dingen met Antwerp Poster Festival voor de toekomst. “We willen uiteraard alle lezingen die we in 2020 moesten annuleren toch volledig laten doorgaan, dus zullen al deze sprekers binnenkort aan het woord komen tijdens een nieuw evenement. Als de maatregelen het toelaten, lanceren we meteen. Het moet wel een succes worden, dus wachten we liefst nog iets langer zodat we een grotere impact kunnen maken. Ondertussen spelen we met een pak nieuwe ideeën, maar kunnen we nog niets concreets delen. Of het publiek terug die felbegeerde postercatalogus als collector’s item zal kunnen kopen? Hou daarvoor best onze Instagram in de gaten”, aldus Tom en Dennis.


Beluister de meeslepende podcast ‘Create Change’ via deze link.

De bijhorende posters? Die vind je terug op de website van Antwerp Poster Festival. Hang ze op, toon ze aan de buitenwereld en verspreid de bewustwording rond wegwerpplastics. Deel je actie met #createchange2021 en maak kans op de exclusieve Create Change-Dopperfles!

Samenwerken met een creatieve studio zoals ssnn, om zo impact te creëren voor je bedrijf? Contacteer ons!