Ondernemen met voorbedachte rade

Hoe creatieve bureaus FMCG-bedrijven slim helpen innoveren

95% van de consumentenkeuzes gebeuren onbewust. Hoe zorg je er dan voor dat de consument net jóuw product kiest? Volgens Eric Dumortier van product- en verpakkingsontwerpbureau Blackbirds en Julie Dumoulin van adviesbureau iVisual schuilt het geheim in de combinatie van wetenschap, AI en creativiteit. 

Image
Julie iVisual

Kleur speelt een opmerkelijke rol in de verpakkingsinnovatie. Vertel?

De kracht van kleur
Eric: “Amper 5 procent van de aankoopbeslissingen nemen consumenten bewust. Wat kost het, hoe groot is het, heb ik het echt nodig…? Dat zijn concrete, bewuste afwegingen voor je iets koopt. De andere 95 procent gebeurt onbewust. Maar liefst 85 procent van die onbewuste keuze wordt beïnvloed door kleur!”

Julie: “Iedereen heeft een bepaalde voorkeur, maar hoe we kleur percipiëren is pure wetenschap. Waar het oog maar een klein stuk van het lichtspectrum waarneemt, vangen hersenen alle lichtgolven waar. Hersenen kunnen kleuren dus voelen en zo beslissingen beïnvloeden. Dat vormde de basis voor onze gepatenteerde tool: iVisual Framework kraakte de code van onbewuste consumentenkeuzes, waardoor we kunnen voorspellen hoe consumenten reageren op kleur, kleurintensiteit, claims, fonts en andere designelementen van je verpakking.” 

Eric: “Klassieke ontwerpprocessen waren meer gebaseerd op gevoel en lieten achteraf het ontwerp valideren met marktonderzoeken. Met de technologie van iVisual kunnen we als ontwerper onze ervaring en intuïtie laten valideren tijdens het ontwerpproces. Dat is een grote troef.”

“Met de technologie van iVisual kunnen we als ontwerper onze ervaring en intuïtie laten valideren tijdens het ontwerpproces. Dat is een grote troef”
Eric

Zit jij te wachten op een innovatieve verpakking die wérkt? 

Kom dan op 25 & 26 oktober 2023 naar Empack en volg de APBC inspiratietalk ‘Packaging Innovative Insights’ waar Eric Dumortier van Blackbirds, Julie Dumoulin van iVisual en Wim Hamaekers van One Inch Whale hun expertise delen aan de hand van een aantal cases.

Op het programma:

  • "Het verleiden van merken en consumenten naar circulaire verpakkingen. Op een missie naar zero waste met Fyllar" (door Eric Dumortier, BLACKBIRDS).
  • "Verder kijken dan het zichtbare. Impact ontgrendelen met kleurenwetenschap en onderzoek. Hoe Alpro zijn verpakkingsontwerpen vernieuwde met kleurenwetenschap en voorspellende intelligentie" (door Wim Hamaekers, One Inch Whale)
  • "De toekomst van A.I. in verpakkingen, van diensten tot software" (door Julie Dumoulin, iVisual).

---

Blackbirds ontwerpt producten en verpakkingen.

iVisual geeft advies aan design agencies en bedrijven over hoe ze hun verpakking het beste designen om de meeste impact te creëren. Het bedrijf ontwikkelde hiervoor ook een gepatenteerde tool die kleurenwetenschap, ontwerpsemantiek, gedragsinzichten, creativiteit en intelligentie combineert.

One Inch Whale doet kwalitatief en kwantitatief consumentenonderzoek binnen de verpakkingsindustrie.

Welke uitdagingen kunnen ondernemers hiermee tackelen?

Green Deal-proof
Eric: “De wetgeving in de packagingwereld verandert drastisch in aanloop van de Green Deal in 2030. Er worden essentiële verpakkingseisen opgelegd waarbij je alles moet verantwoorden, van de vorm van je verpakking tot de inkt op het etiket. Je moet aantonen dat je alles hebt gedaan om duurzamere verpakkingen op de markt te zetten en dat je hiervoor zo min mogelijk verpakkingsmateriaal hebt gebruikt. Je wordt als fabrikant ook verantwoordelijk om alles wat je op de markt brengt, na de end-of-life er ook weer af te halen.” 

“Om op te vallen binnen de grenzen van de Green Deal moet je product heruitvinden. Dan is het belangrijk om dat met kennis van zaken te doen”
Eric

Uit de marge
Eric: “De opportuniteit om het goed te doen, is volgens ons nog nooit zo groot geweest als in aanloop van de Green Deal. De ondernemer van de toekomst wil impact maken. Niet alleen met fancy producten, maar ook met producten die beter zijn voor de consumenten én voor de wereld. Neem bijvoorbeeld zeep die je in een mooi vormgegeven zakje koopt in de supermarkt. Thuis stop je dat in een dispenser. Op die manier ga je van branded waste naar branded home products. Gebruik, vormgeving en duurzame materialen die de tand des tijds overstijgen, zullen dus een enorme impact hebben. Net zoals hergebruik, retailkanalen of nieuwere businessmodellen.”

“De traditioneel bewandelde paden, die zijn er niet meer. Om op te vallen binnen de grenzen van de Green Deal moet je je product en misschien wel voor een stukje je business heruitvinden. Dan is het belangrijk om dat met kennis van zaken te doen. Vooral om de massamarkt te innoveren en duurzamer te maken is deze uitdaging het grootst. Maar ook hier wordt de positieve impact of opportuniteit het grootst.”

Image
Wim - One Inch Whale

Wat houdt de verpakkingsindustrie momenteel tegen?

Tussen research en druk
Julie: “De wetenschap in de design wereld gaat snel vooruit, maar de verpakkingssector innoveert moeizaam. Er zit naar ons gevoel een kloof tussen de onderzoekswereld en de drukkerijen. Er zijn maar een beperkt aantal drukkerijen en hun processen kunnen de nieuwste designbevindingen niet altijd meteen realiseren. Het is onze taak als adviesbureau om de betrokken partijen nieuwe mogelijkheden te tonen, van advies tot uitwerking.”

Van risico’s naar zekerheden
Eric:”Er wordt veel geïnnoveerd in de verpakkingswereld, maar als puntje bij paaltje komt, is het een vrij traditionele wereld in vergelijking met productdesign. We praten hier dan ook over FMCG. Deze markt telt gigantische aantallen die heel erg snel bewegen. Beslissingsnemers in de FMCG zijn om die reden heel risicoavers. Tegelijk is innovatie nodig. Vanuit dit conflict of interest is het juist belangrijk om met experten samen te werken die zaken vooraf valideren en zekerheden bieden tijdens ontwerpprocessen.” 

“Als je zeker kan zijn dat je innovatie zal werken en dat je impact zal maken, is de drempel minder groot”
Julie

Julie: “Zekerheid bieden is inderdaad onze grootste troef. Als je zeker kan zijn dat je innovatie zal werken en dat je impact zal maken, is de drempel minder groot. Een goed verpakkingsdesign kan de verkoop immens doen stijgen. En een slecht verpakkingsontwerp kan je omzet doen crashen. Met iVisual slagen we erin het ontwerp- en innovatieprocessen te versnellen en tijd te winnen. We maken ook het verschil voor merken en agencies die er niet uit geraken. We objectiveren, accelereren en optimaliseren het verpakkingsdesignproces.”

Partner(s) in innovatie
Julie: “In het ideale scenario schakel je ons niet achteraf in om het ontwerp te valideren, maar op hetzelfde moment dat Blackbirds aan het ontwerp begint en onderzoeksbureau One Inch Whale start met researchen. Dan maak je vanaf het begin de juiste keuzes, waardoor je tijd en geld bespaart.”

“In het ideale scenario schakel je ons op hetzelfde moment in als Blackbirds en One Inch Whale. Dan maak je vanaf het begin de juiste keuzes, waardoor je tijd en geld bespaart”
Julie
Image
Eric Dumortier - Blackbirds

Eric: “iVisual helpt innovatieve ondernemers betere beslissingen maken. One Inch Whale past de verpakkingskennis van iVisual toe in kwalitatief en kwantitatief onderzoek. En Blackbirds past het toe in product & packaging design. Samen helpen we bedrijven om hun toekomst heel bewust te modelleren én te valideren. Innoveren is ondernemen. En in dit geval is dat ondernemen met voorbedachte rade.”

Tekst: Shari - Studio Lima

Image
Julie iVisual
Deel dit artikel