Yellow Window: designwaardig ontwerp

Internationale ambities met Antwerpen als thuisbasis

1 minuut lezen

Image
UITP (Union Internationale des Transports Publics) (c) Yellow Window

Axel Enthoven, je bent oprichter van ontwerpbureau Yellow Window. Jullie hebben een kantoor in Parijs en een agentschap in Azië. Is de keuze om jullie hoofdkantoor in Antwerpen te vestigen toeval of een bewuste keuze?

Axel: “Ik ben geboren en getogen in Antwerpen, dus het is zeker geen toeval. Antwerpen is een wakkere, kosmopolitische stad. Op een relatief kleine oppervlakte is er veel creativiteit. Het is het perfecte uitgangspunt om de thuismarkt te verkennen. Affiniteit met de thuismarkt is erg belangrijk, al zijn wij Belgen wel ‘gepenaliseerd’ door de kleine afzetmarkt. In grotere landen kan je grotere risico’s nemen en betere prijzen bedingen.”


Hoelang zijn jullie al in Azië aanwezig?
Axel
: “We werken al meer dan vijfentwintig jaar in Azië en hebben ons daar zelf gepositioneerd. Aziaten zijn fan van de ‘European flavor’, maar ze nemen onze designs nooit klakkeloos over. Het is een andere manier van werken waarin hiërarchie een belangrijke rol speelt. Afhankelijk van het humeur van de grote baas kan je een project al dan niet binnenhalen. Heeft hij die dag de lotto gewonnen, dan heb je waarschijnlijk geluk.” (lacht)


Image
(c) Yellow Window

Awards kunnen helpen om internationaal reputatie op te bouwen.
Axel
: “Absoluut. Awards zijn het bewijs dat je ‘designwaardig’ ontwerpt – met andere woorden dat je dingen maakt die er goed uitzien – én dat je inherent vernieuwend kan denken. Vandaag kom je in Japan of Korea zelfs helemaal niet aan de bak als je geen internationale award hebt gewonnen.”

Image
UITP (Union Internationale des Transports Publics) (c) Yellow Window
  • Yellow Window

    Product design, service design en policy design. Yellow Window engageert zich om de producten en diensten van zowel private als publieke actoren te optimaliseren, differentiëren en innoveren
    Ondek meer over Yellow Window
Deel dit artikel