CREATIEF BOUWEN MET BETON

ETIB & Bump vonden elkaar via Build. Create. Innovate.

Begin 2021 lanceerde ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. het innovatietraject Build. Create. Innovate. Bouwbedrijf ETIB schreef zich in om hun jongste idee leven in te blazen. Ontwerpbureau Bump bleek de ideale creatieve partner in dit traject. Steven Van Olmen van ETIB blikt samen met Arnoud Schoofs & Koen Huyghe van Bump terug op hun eerste samenwerking.

Image
Arnoud Schoofs van Bump en Steven van Olmen van ETIB

Waarom trok het innovatietraject van Build. Create. Innovate. jullie aandacht?

STEVEN: “Via Kamp C, een centrum voor duurzaamheid en innovatie in de bouwsector, hoorden we van Build. Create. Innovate. ETIB maakt energiezuinige, duurzame betonwoningen op maat, maar we hadden nog een idee in de kast liggen. We vonden het een leuk initiatief dat creatieve experts aan bouwbedrijven zoals ETIB worden gekoppeld. ”

Welk idee gooiden jullie in de pitch?

STEVEN: “Het patrimonium van bestaande woningen is oud, maar ETIB doet geen renovaties. Vandaag bouwen we grote, op maat gemaakte nieuwbouwprojecten en dat heeft een prijskaartje. Bovendien wordt bouwgrond duurder en stijgt de nood aan kleine woningen. We willen daarom ook kleinschalige, betaalbare betonwoningen aanbieden die modulair en circulair zijn. We hebben genoeg ingenieurs, energiedeskundigen en andere technische profielen in huis om zo’n nieuw product te bouwen. Maar we hebben weinig tot geen creatives. En die heb je nodig voor een sterke vermarkting.”

“We hebben genoeg technische profielen in huis. Maar weinig tot geen creatives. En die heb je nodig voor een sterke vermarkting”
Steven Van Olmen, Etib

Waarom kozen jullie voor Bump?

"Bump had een extra troef, want Koen en Arnoud zijn beide architect. Deze twee creatives hebben dus ook de technische bagage om dit innovatieproject mee te ondersteunen en dat vonden we belangrijk.”

Waarin lagen de grootste uitdagingen voor ETIB?

KOEN: “Via de traditionele manier van werken zou een architectenbureau het idee van ETIB uittekenen, zodat ETIB het kan bouwen. Onze meerwaarde als creatief bureau is net dat we er een ecosysteem rond creëren. Naast de vorm van het product, helpen we ook met de branding en werken we de business case mee uit. Hoe maken we een betonwoning modulair? Welke partners willen we betrekken? Hoe kan een demowoning ook als marketingtool dienen? Op die manier wordt het geen eenvoudige betonnen doos, wel een eigen merk met een eigen smoel.”

“Voor een creatief bureau is het erg dankbaar dat budget, doelstellingen en deadlines duidelijk zijn. Dan kan er snel creatief zinvol werk geleverd worden”
Koen Huyghe, Bump

Hoe ging het innovatietraject van start?

STEVEN: “Build. Create. Innovate. heeft een uitgeschreven traject, gekoppeld aan een tijdlijn. Dat start met een voortraject waarin je een duidelijke vraagstelling formuleert. Dit vormde een goede basis om mee aan de slag te gaan.”

ARNOUD: “Klopt, dankzij het voorbereidende werk van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. in het voortraject, konden we meteen van start. Voor een creatief bureau is het erg dankbaar dat budget, doelstellingen en deadlines bij aanvang duidelijk geformuleerd zijn. Dan kan er snel creatief zinvol werk geleverd worden.”

Waar staan jullie ondertussen?

ARNOUD: “Het inleidende traject is afgerond. We deden een haalbaarheidsstudie en een beknopt marktonderzoek. We tekenden schematisch eerste concepten uit en onderzochten het vormelijke en innovatieve karakter.”

STEVEN: “Bump stelde voor om co-branding te doen of partners te zoeken die het merk krachtiger maken. Dat was een leuk inzicht. We konden ons ook vinden in het idee van een demo-eenheid die we kunnen verhuren om rendement en feedback uit te halen en om een community mee op te bouwen. Wij hadden al twee kijkwoningen, dus het matcht met onze visie.”
 

En hoe gaat het verder?

STEVEN: “Het project was beperkt in uren, dus we wisten op voorhand dat er een vervolgtraject zou volgen. Momenteel onderzoekt Bump of we een kmo-groeisubsidie van Vlaio kunnen aanvragen. Wij hebben niemand intern die hier ervaring mee heeft.”

KOEN: “Bump heeft die ervaring wel, dus zijn we co-auteur voor dit dossier. Zo’n subsidie zal extra financiële zuurstof geven voor het conceptdesign, de validatieperiode, merkontwikkeling, een business case, final design... In het ideale scenario ronden we het ontwerpwerk af in in het voorjaar van 2022 en komen we met een volledige brand pitch. Dat geeft ETIB een handleiding en een roadmap om de eerste woningen te gaan bouwen.”

Wanneer moet een ondernemer zich absoluut inschrijven voor Build. Create. Innovate.?

ARNOUD: “Als je een snelle return wilt van creatives, moet je een goede briefing opstellen. En dat is nu net wat het innovatietraject doet voor de kmo. Zonder zo’n traject is er vaak eerst consulting nodig. Dat kost geld en de verwachtingen liggen daardoor (vaak onrealistisch) hoog. Via Build. Create. Innovate. worden de ingeschreven kmo’s goed gescreend en begeleid, waardoor de verwachtingen en doelen duidelijk zijn.” 

 

Tekst: Studio Lima

Heb je net zoals ETIB een innovatief bouwidee in de kast liggen dat een creatieve touch kan gebruiken? Schrijf je in voor de volgende editie van Build. Create. Innovate.

Wil je als creatief bureau graag het verschil betekenen voor een bouwprofessional? Meld je aan voor de creatieve poule.

Image
BCI
Image
Arnoud Schoofs van Bump en Steven van Olmen van ETIB
Deel dit artikel