Hoe complexe bouwknopen ontwarren én productizen

Buildtechnics & Studio Dott blikken terug op Build. Create. Innovate.

Hoe maak je van maatwerk een standaardproduct? Het was geen sinecure, maar met hulp van creatief agency Studio Dott is bouwbedrijf Buildtechnics er toch in geslaagd. Een succesvolle samenwerking die begon met Build. Create. Innovate., een innovatietraject voor bouwbedrijven geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.. Rudy Slingers van Buildtechnics en Pieter Lesage van Studio Dott blikken terug op hun match. 

Image
Pieter Lesage en Rudy Slingers

Welke innovatie wilde Buildtechnics graag realiseren?

RUDY: “Buildtechnics is een klein bedrijf en verdeelt al meer dan twintig jaar bouwproducten om een bouwschil wind- en waterdicht te maken, zoals gecomprimeerde EPS (polystyreen isolatieschuim). Daarnaast bieden we ook technische oplossingen aan, zoals het op maat snijden van die EPS. Maar hoe worden die oplossingen toegankelijker voor architecten en aannemers? Met die vraag zat ik in mijn hoofd toen ik het innovatietraject Build. Create. Innovate. zag voorbijkomen via Kamp C. Tijdens het voortraject kwamen we tot de conclusie dat we nood hadden aan industriële designers om ons innovatieve systeem in beeld te brengen.”

“Er zijn zoveel goede ideeën, maar niet iedereen heeft er tijd voor”
Rudy Slingers, Buildtechnics

Hoe keek Studio Dott naar deze uitdaging?

PIETER: “Rudy’s technische kennis en zijn oplossingen voor complexe bouwknopen zijn fenomenaal. Het nadeel was dat hij voor elk raam- of deurprofiel ook de aansluiting met muren, vloer en plafond tot op de millimeter moest opmeten en uitwerken. Het was dus eigenlijk maatwerk. We detecteerden daarom al snel een opportuniteit op strategisch niveau: door de kennis van Rudy te digitaliseren en productizen, zal hij niet bij elke klant opnieuw moeten beginnen. Zo komt er tijd vrij voor nieuwe klanten en groei van het bedrijf. En ook architecten hebben baat bij gestandaardiseerde oplossingen om te zien wat er effectief mogelijk is.”

Hoe heeft Studio Dott dit concreet aangepakt?

PIETER: “Na gesprekken met een aantal architecten en aannemers, brachten we in kaart welke partijen het beslissingsrecht hebben in een bouwproject en welke info ze precies nodig hebben om te beslissen. Op basis van deze inzichten hebben we samen beslist om een afzonderlijk merk te creëren, zodat er een duidelijk verschil is tussen eigen producten en producten die Buildtechnics simpelweg verdeelt.”

“In het huidige vervolgtraject werken we het nieuwe merk uit: het maatwerk zal worden vervangen door customized producten, waarvan de architect autonoom en digitaal de maatvoering en bestelling van deze producten kan doen. De uitdaging is daarbij vooral om architecten voldoende vrijheid te geven, zonder dat het te complex wordt waardoor ze afhaken.”

“Dit werken we momenteel uit voor vier producten, maar het gamma zal kunnen uitbreiden zonder dat ze daarvoor ons of een ander agency nodig zullen hebben.”

“Door de kennis van Rudy te digitaliseren en productizen, zal hij niet bij elke klant opnieuw moeten beginnen”
Pieter Lesage, Studio Dott.
Image
Pieter Lesage en Rudy Slingers

Wat was de meerwaarde van een creatief bureau?

RUDY: “Als zaakvoerder moet ik naast verkopen ook machines sturen en het bedrijf leiden. Om groei en versnelling te creëren, was de samenwerking met een creatief bureau nodig. Er zijn zoveel goede ideeën, maar niet iedereen heeft er tijd voor of deelt ze even graag, waardoor er weinig tot stand worden gebracht. Je moet dingen soms ook durven loslaten en durven delen met iemand anders om de sterktes en zwaktes te zien. Daar heb je andere specialisten voor nodig.”

Waarom zou je andere bouwbedrijven het innovatietraject aanraden?

PIETER: “De sterkte van het Build. Create. Innovate. is dat het bouwbedrijven inspireert om verder te kijken dan hun volgende werf. Als ons werk erop zit, hebben we voor Rudy een systeem opgezet om steeds meer producten te kunnen toevoegen aan het systeem, waardoor hij nog jaren verder kan. En die toekomstvisie leeft niet standaard in de bouw.”

RUDY: “Veel bouwbedrijven twijfelen om te innoveren of digitaliseren. Mogelijks omdat de meeste bouwproducten niet evenwaardig zijn aan afwerkingsmateriaal. Onze producten en ons werk zie je niet, het steekt weg. Er wordt door architecten en aannemers sowieso minder budget voor uitgetrokken. Maar als er achteraf problemen zijn, zoals een schuifdeur die niet goed opent, dan hadden ze het toch anders en beter willen doen. Dan kijken ze naar innovatieve manieren. Dus ja, innoveren is wel effectief nodig.”

PIETER: “Innovatie en creativiteit brengen financiële risico’s met zich mee. Je hebt als zaakvoerder nooit volledige garantie. Build. Create. Innovate. verlaagt de drempel, waardoor het risico ook kleiner is. Bovendien is het meteen duidelijk dat er een visie wordt uitgewerkt, maar dat die voor dat budget nog niet geïmplementeerd zal zijn. Het traject is eerder een eerste kennismaking, om daarna een grotere samenwerking op te zetten. Ik denk dat ook een deel van onze match was, dat we het niet te groot wilden zien. We bekeken gewoon welke stap op dit moment haalbaar was.”

“Innovatie en creativiteit brengen financiële risico’s met zich mee. Build. Create. Innovate. verlaagt de financiële drempel, waardoor het risico ook kleiner is”
Pieter Lesage, Studop Dott.

Speelt er net zoals bij Buildtechnics een innovatief bouwidee door je hoofd? Je kan je nu inschrijven voor het volgende Build. Create. Innovate. innovatietraject dat ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. samen met Kamp C organiseert. Meld je hier aan voor meer informatie!
 

Wil je als creatief bureau graag het verschil betekenen voor een bouwprofessional? Meld je aan voor de creatieve poule.