Van industriële verzegelingen naar ergonomisch bestek

Hoe de zoektocht naar passie uitdraait op een unieke spin-off

9 minuten lezen

Een gezonde portie kruisbestuiving, enkel al door de oogkleppen af te nemen: de innovatietrajecten van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES geven al sinds hun begin in 2015 een innovatieboost aan traditionele en meer stereotiepe sectoren. Strategische vernieuwingen bij bijvoorbeeld een bakker, ijssalon, matrassenfabrikant of industriële elektronicabouwer: de succesverhalen zijn eindeloos en verrassend. Het verhaal van verzegelingenfabrikant Peever is op zijn minst gezegd uniek te noemen: samen met de vernuftige denkers van innovatiebureau Absintt lanceerde Peever een spin-off die zich focust op hulpbehoevenden.

Image
UNIK webshop

“Hoe in godsnaam ben je op dit idee gekomen?”. Yannic Verlinden kreeg de vraag al meermaals voorgeschoteld. Toen ze samen met haar partner de zaak van haar overleden vader overnam, stond ze plots aan de leiding van Peever: een maakbedrijf in Lier dat verzegelingen produceert. Op het eerste zicht een kleurloos en onaantrekkelijk product, waardoor ze twijfelde aan haar toekomst in het bedrijf. Ze smachtte naar een omschakeling en zocht naar een nieuwe drijfveer. Haar motivatie en inspiratie vond ze terug via de innovatietrajecten van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

Familiebedrijf

“Peever is een familiebedrijf dat in 2008 werd overgedragen van mijn vader Marc op mezelf”, vertelt Yannic Verlinden. “Mijn vader werd plots terminaal ziek, waardoor mijn man en ik de dagelijkse leiding op ons moesten nemen. Het leek me altijd al enorm boeiend om zelfstandige te zijn, maar mijn ambitie lag eigenlijk niet in Peever: voor mij was verzegeling niet het juiste product. Bovendien werd de productie altijd overgedragen als ambacht: mijn grootvader en mijn vader kenden de werking van de apparaten en de stansen en toen ik de leiding nam, ging die basiskennis plots verloren. Ik merkte dat ‘de grote innovatie’ niet in dit maakbedrijf lag, maar mijn ambitieuze dromen bleven toch de kop op steken: ik wou hier zoveel meer uit halen, maar hoe?”

Ik fabriceerde een b2b-product in een agressieve, kleine markt
en ik werd er niet gelukkig van.
Yannic Verlinden, Peever

Vuur doofde uit

“Peever had eerder al samengewerkt met creatieve koppen: eind jaren negentig was ons atelier zelfs een speeltuin voor de studenten productontwikkeling van de UA die hier naar hartelust kleine productseries in elkaar staken. Daarna bedacht ook Hugo Smid een tijdje nieuwe toepassingen voor het atelier, samen met mijn vader. Kort nadat ik Peever overnam, ben ik eerst bij onze familievrienden van Verhaert gaan aankloppen. De cijfers waren al even niet fantastisch, dus begeleidden zij ons naar een strategischer en economischer sterkere positie. Maar ik voelde dat er meer concrete input nodig was: ik fabriceerde een b2b-product in een agressieve, kleine markt en ik werd er niet gelukkig van."

"De technische achtergrond had ik niet en er was een overcapaciteit op de machines. Mijn man had ondertussen een burn-out gekregen en ik voelde mijn vuur ook uitdoven: ik moest mijn motor dus zo snel mogelijk terug aan de praat krijgen. Via Katja Craeghs van Greenpoint kwam er hulp: zij overtuigde me om begin 2016 mee in de innovatietrajecten van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. te stappen. Ik wist toen nog niet dat dit traject mijn leven compleet zou omsmijten.”

Waarvoor kom jij uit je bed ’s ochtends? Wat is je drijfveer?
Mathias Schaubroeck, Absintt
Image
antislip dienblad

Ontstaan van een tandem

De insteek voor de deelname aan deze trajecten lag rond de overcapaciteit van de Peever-machines. Yannic wou nieuwe producten en diensten uitwerken, meer bepaald via de lasersnijmachines: die modernere ambacht had ze namelijk wel onder de knie en zo wou ze haar plek in het bedrijf verder uitdiepen. “Mijn persoonlijke nood aan het terugvinden van geluk in mijn werk was ook de reden waarom ik voor Absintt koos in de trajecten. Bij de kennismakingsgesprekken met de verschillende creatieve bureau’s stelde medeoprichter van Absintt Mathias Schaubroeck me de simpele vraag: waarvoor kom jij ‘s ochtends uit je bed? Dat raakte me zeer diep, want ik was enorm hard op zoek naar het terugvinden van mijn geluk in het bedrijf. In één klap overtuigde hij me van de Absintt-aanpak: we vormen sindsdien een tandem.”

 

Fullservice

Het jonge Absintt profileert zich aan een recordtempo als fullservice innovatiebureau. Met een doordachte aanpak maken ze bedrijven relevanter en commercieel succesvoller dankzij vier autonome innovatiepijlers: innovatiestrategie, branding, productontwikkeling en touchpoint design. Ze begeleiden klanten die met zeer vage ideeën willen vernieuwen, maar werken evengoed als one-stop shop voor een allesomvattend innovatietraject.

Ook zet Absintt jaarcontracten op: met deze ‘innovation academy’ maken ze continue, kostefficiënte innovatie en creatie mogelijk. “We zagen meteen dat Yannic de zaak op een goede manier had overgenomen, maar dat de passie ontbrak. Dus vroegen we waarvoor ze wou opstaan en waar haar drijfveer lag. Op die passie besloten we ons te focussen”, verduidelijkt Mathias Schaubroeck.

Gravures

Tijdens de innovatietrajecten werken de gematchte bedrijven initieel drie maanden samen met hun creatieve sparringpartner, maar toch heeft deze korte periode een ingrijpend effect. “Als bedrijf begin je meteen te freewheelen en laat je je inspireren door de andere deelnemers en het strategisch of creatief bureau. Het is zo interessant om input van overal te krijgen: ik kan het elk bedrijf aanraden. Je oogkleppen vallen af en je wordt ondergedompeld in een creatief bad en laat je innovatie-ideeën de vrije loop”, vertelt Yannic. “We kwamen op het idee om de overcapaciteit van de lasers aan te spreken door er andere objecten mee te personaliseren: met QR-codes en individuele gravures geef je zo een eigen touch aan een product. We hadden zelfs al een merknaam bedacht.” Toch bleek voor Absintt deze opzet niet rendabel genoeg: “je moet je bedrijf echt specifiek positioneren en meteen ook een bepaald volume draaien, wat een hoge drempel is. We besloten om hier niet op verder te werken, maar zagen aan Yannic dat ze enorm gestimuleerd was in haar creatieve denken en veel verder dan Peever mikte.”

Je overcapaciteit aanspreken is één ding, maar het moet wel rendabel worden. Het beste is om meteen een groot volume te draaien, wat vaak een grote uitdaging is voor zelfs de meest ervaren bedrijven.

Mathias Schaubroeck, Absintt

Stigma

Na de trajecten bleef Yannic overtuigd in haar zoektocht en stootte ze op een – achteraf zeer logisch – idee. “Omdat ik opgroeide met een zus met een beperking en een grootvader die steeds meer hulpbehoevend werd, wist ik dat het voor hen moeilijk was om hulpmiddelen toe te laten. Simpele dingen als diepere borden, ergonomisch bestek en een rollator kwamen uit een productgamma waarin de tijd was blijven stilstaan. Alles straalde een ziekenhuissfeer uit: deze beeldvorming is heel stigmatisterend bij de gebruiker en er is totaal geen comfort, waardoor de drempel tot gebruik veel te hoog ligt. Ik besloot dat ik een idee moest uitwerken dat focuste op aantrekkelijke producten voor de hulpbehoevende sector. Dankzij de vlotte samenwerking met Absintt in de trajecten, was ik overtuigd dat zij me hierin perfect zouden begeleiden.”

Spin-off

“Enkele weken na de trajecten kwam Yannic langs met haar idee”, vertelt Mathias. “Ze speelde met het idee om een eigen productlijn te ontwerpen en te vermarkten, maar eerder als langetermijnplan. Zo’n opstart zou te tijdsintensief zijn: er was geen dragend platform. Het was veel makkelijker te vermarkten door haar eigen visie over te zetten in een allesomvattend, nieuw platform met producten van verschillende merken. De insteek was simpel, maar geniaal: een verzamelplaats creëren voor ergonomische hulpmiddelen die zowel mooi als comfortabel waren. Met deze unieke oplossing was ook de keuze evident om de spin-off om te dopen naar UNIK.

We werkten een jaar lang zeer nauw samen en bedachten voor haar de merknaam, ontwikkelden de branding en productstrategie, zetten de webshop op poten en stippelden de go-to-market strategie uit. Daarnaast legden we ook de baseline vast: ‘Comfort voor iedereen’. Het kader waarin we deze producten tonen is heel belangrijk, dus bedachten we een minutieuze checklist waarmee ze makkelijk kon contoleren of een product al dan niet in haar gamma zou passen. Hiermee boetseerden we het merk en de visie: UNIK is daardoor een sterk platform met een zonneklaar concept.”

Met een minutieuze checklist toetsen we elk product af aan de visie van UNIK. Zo boetseer je een sterk platform met een zonneklaar concept.

Mathias Schaubroeck, Absintt
Image
Ergonomische veters

Lifestyle

Yannic groeide als ondernemer enorm doorheen die eerste maanden. “Vanaf er een geraamte was voor de webshop werd alles concreter voor me. Ik voelde dat er een doelgroep en een afzetmarkt was: de trein begon te bollen. Dankzij een pop-upwinkel en een stand op de REVA-beurs kreeg ik echt het gevoel dat hierin mijn drijfveer lag. Voor mij was het dan ook belangrijk dat het toegankelijk werd voor iedereen: inclusiviteit was essentieel. Ik zocht daarom naar kenmerken van hulpmiddelen in andere producten, waardoor het gamma zeer uitgebreid werd. Antislipborden vind je bijvoorbeeld ook in de botenwereld, dus voegde ik deze toe aan ons gamma: het had een strak design en was als klap op de vuurpijl nog een pak goedkoper. Stigmatiserende producten zijn er niet op UNIK-webshop, het zijn eerder lifestyleproducten met de juiste kenmerken: veel goedkoper en nog steeds ergonomisch en aangenaam om te gebruiken. Comfort, voor iedereen.”

UNIK is een schoolvoorbeeld van innovatie: het hoeft niet altijd radicaal te zijn.
Mathias Schaubroeck, Absintt

Hokjesdenken

Na het traject met UNIK begon Absintt ook anders na te denken. “We denken als mens eigenlijk nog altijd te vaak in hokjes. De vergrijzing is volop aan de gang, waarom moet deze generatie het dan nog steeds stellen met onaantrekkelijke en stigmatiserende hulpmiddelen? UNIK was ook voor ons echt een eyeopener. Eigenlijk is deze case een schoolvoorbeeld van innovatie: het hoeft niet altijd vernieuwend of radicaal te zijn. Dankzij een extra schep intelligentie bood Yannic snel meer marge aan haar ondernemerschap. Het is zo’n oplossing waarvan je altijd al dacht: waarom ben ik daar niet opgekomen?

We werken nu nog steeds samen, maar niet meer zo intensief als het eerste jaar: we optimaliseren eerder en houden haar meerwaarde nauw in het oog. Ze werkt nu bijvoorbeeld ook samen met een ergotherapeute om het comfortniveau van haar aanbod te perfectionaliseren. En Peever zelf? Dat bedrijf ondervindt geen invloed van dit traject. Het blijft gewoon bestaan in al zijn functies, zonder in te boeten qua aanbod of services. UNIK is daardoor echt een volwaardige, non-desruptieve spin-off.”

Ondernemen is de combinatie tussen plezier scheppen in je werk en uit je comfortzone stappen.

Mathias Schaubroeck, Absintt

Innovatie hoeft dus niet wereldschokkend te zijn: je gebruikt het om de relevantie van je bedrijf te waarborgen. Een fris idee dat je terug werklust geeft, bevat daardoor een pak economische slagkracht. De innovatie-experts geven je bedrijf via de innovatietrajecten van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES een broodnodige zuurstofinjectie om kritischer te denken over de marktpositie van je zaak. Als ondernemer word je verbeelding geprikkeld en de verworven inzichten zouden je veel meer tijd en geld kosten wanneer je er zelf achter zou gaan. Voor een bedrijf loont het zo de moeite om eens over de muur te kijken en je professioneel te laten doorlichten of assisteren.


Benieuwd naar een nieuw niveau van out-of-the-box denken? Zit je graag eens samen met merkdesigners, marketingspecialisten of productontwikkelaars? Schrijf je nu in voor de volgende innovatietrajecten van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

Image
UNIK webshop
Deel dit artikel