Innovatietrajecten 2020

Laat je bedrijf matchen met een creatief bureau en maak meer impact

ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. stimuleert kruisbestuiving en coöperatie tussen creatieve en reguliere sectoren in de provincie Antwerpen, ook voor je onderneming. In deze uitdagende economische situatie zoeken tal van ondernemers naar inspiratie en begeleiding bij hun merkidentiteit en strategisch innovatievraagstuk. Alle organisaties en bedrijven die nood hebben aan inspiratie en professionele inzichtenmatchen we tijdens deze Innovatietrajecten met een gepaste creatieve professional: zij begeleiden je onderneming concreet richting groei en innovatie. 

Update: op 26 oktober gaan onze innovatietrajecten opnieuw van start. Naast de bestaande trajecten starten we ook met een specifiek traject, gericht op de huidige economische veranderingen. Inschrijven kan tot 10 oktober 2020.

Waarom innoveren?

De exponentiële groei van technologie en de digitale revolutie zetten producten, services & businessmodellen onder druk. Ook door de veranderende wetgeving en de gevolgen van de Coronacrisis moeten bedrijven hun focus aanpassen. Sectoren die decennia stand hebben gehouden, worden plots gedwongen om zich razendsnel aan te passen.

    

Bedrijven die zich wel bewust zijn van de moderne veranderingen stuiten dan weer op het probleem dat innovatie veel interne uitdagingen biedt. Talent en wilskracht zijn vaak aanwezig, maar de vinger op de wonde leggen en vernieuwende oplossingen bedenken, gaat verrassend genoeg vaak beter met de hulp en inzichten van een expert.

 

 

Door wie?

 

  • tientallen marktstrategen en merkvirtuozen
  • productontwikkelaars en service designers
  • ervaren en innovatieve digitale bureau's 
  • overkoepelende begeleiding door innovatiebureau Greenpoint (olv Katja Craeghs)

KORTING:
In het kader van het economisch relancebeleid, biedt de stad Antwerpen een tegemoetkoming van 500 EUR aan op de factuur van je creatieve match.

Meer weten? Mail naar innovatie@apbc.be


Wat? (klik om te openen)

We bekijken eerst in een persoonlijk gesprek hoe onze Innovatietrajecten een meerwaarde vormen voor je onderneming.
Mail naar innovatie@apbc.be om dit gesprek in te plannen.

Het Innovatietraject bestaat uit vier pijlers:

Kick-off sessie

maandag 26/10 van 10u - 14u (incl. lunch)

Eerst inspireren we je met de beste innovatiemethodes van eigen bodem, daarna ga je zelf aan de slag. Deze kick-off is een onderonsje met andere bedrijfsleiders, gericht op innovatie in al zijn vormen.

We houden je bedrijf onder de loep en stellen de volgende vragen:

  • Waar staat je onderneming na de Coronacrisis?
  • Waar staan je concurrenten?
  • Wat zijn je opportuniteiten en hoe kan je hiermee aan de slag?

Aan het einde van deze sessie weet je een pak meer over welke werkpunten je concreet kan aanpakken tijdens het traject, rekening houdend met de timing en het budget. Je werkt hiervoor ook een pitch uit, die je daarna gebruikt om de creatieve professionals warm te maken tijdens de matchmaking.

Matchmaking

Het unieke element in onze Innovatietrajecten: uit een immense pool vol ervaren professionals, kies je zelf de partij waarmee je een duidelijke klik hebt. Alle professionals komen uit de provincie Antwerpen en staan met hun expertise klaar om je te inspireren en te helpen bij de meeste uitdagende innovatievraagstukken. 

Via enkele (online) gesprekken leer je de bureau's en professionals persoonlijk kennen, waarna we je helpen om je traject efficiënt verder te zetten met de juiste partij tijdens de Innovatiesprints.

Innovatiesprint 1

  • maandag 23/11, de hele dag
  • onder begeleiding van Greenpoint, samen met gekozen creatief bureau
  • inhoud: aflijnen aandachtspunten en concrete acties

Tijdens de voormiddag schaven we, samen met je creatieve match, je werkpunten en concrete opportuniteiten bij. Dit gebeurt allemaal aan de hand van specifieke tools die je zeker zullen helpen in je verdere carrière. In de namiddagsessie smijten we deze aandachtspunten in de groep: de dialoog die ontstaat zal de creativiteit ten goede komen en de collectieve kennis naar voren brengen.

Deze sessie sluiten we af met een korte uitstippeling van de vervolgstappen: zo komt je opportuniteit een pak dichter bij de realiteit.


Innovatiesprint 2

Elke ondernemer krijgt na de eerste sprint acht uur werktijd met de creatieve match, vrij in te vullen tussen 23 november en 17 december 2020. In dit gedeelte werkt je een concreet actieplan uit of krijg je persoonlijke coaching van je match.

De verwachte resultaten hangen allemaal af van welke afspraken je maakte met je uitverkoren creatieve bureau. 

17/12, vanaf 19u

Tijdens dit event presenteren alle deelnemers hun resultaten en bekijken we eventuele subsidiëring of een vervolgtraject. Het slotevent fungeert ook als netwerkmoment: je kan hier op informele manier met alle deelnemende ondernemers en creatieven de gevolgen van het Innovatietraject verder bespreken.

 

Voor wie zijn deze Innovatietrajecten?

  • Zaakvoerders van een organisatie of bedrijf gevestigd in de provincie Antwerpen.
  • Die overtuigd zijn van het belang van innovatie en de mogelijkheden willen ontdekken om een meerwaarde te kunnen creëren voor de onderneming.

  • Met een gezonde interesse in een intensieve samenwerking met een creatieve expert, die de onderneming vanuit een nieuwe invalshoek bekijken. 

  • Die ook persoonlijk de inleidende sessie en de workshops volgt en de tussentijdse opvolging garandeert.

Onderdelen van het volledige traject

Infogesprekken

Kick-off

Matchmaking

Tweeledige innovatiesamenwerking met creatief bureau

Klankbordgroep

Slotevent 

Kostprijs

Standaardprijs: €2.000 excl btw

Inbegrepen in deze kostprijs:
- 20 uur samenwerking met de creative professional
- kwalitatieve procesbegeleiding doorheen het traject
- visual harvesting van de innovatie-uitdaging van elk bedrijf 
- individuele contentcreatie over het proces en resultaat
- netwerking, peer-learning en storytelling

Image

Meer inspiratie nodig?

Innovatie is een breed begrip: een heldere focus is dus belangrijk. Waar liggen de uitdagingen? Laat je inspireren op onze website of vraag ons magazine aan via info@apbc.be. In het magazine staan meer dan dertig partnerships en samenwerkingen tussen bedrijven. Elk van hen ging op zoek naar innovatie en liet zich bijstaan door creatieve koppen met baanbrekende ideeën.

Daarnaast bevat het magazine een handige mozaïekposter: zoek de kaartjes uit die van toepassing zijn en tear to innovate.
 

LEES ENKELE GETUIGENISSEN VAN ONZE VORIGE INNOVATIETRAJECTEN: