De Kringwinkel versterkt positionering van 'circuit' via innovatietraject

Een circulaire speeltuin voor iedereen die duurzaam wil leven

Circuit verhuisde in juni van Plein Publiek naar het nieuwe gebouw in de Jef Cassiersstraat op Nieuw Zuid. 18 ondernemers zijn er inmiddels gevestigd, die circulaire en duurzame producten of diensten aanbieden. Circuit is een project van De Kringwinkel Antwerpen, gesteund door stad Antwerpen en Europa.

De Kringwinkel greep de verhuis naar een eigen gebouw aan om de positionering van circuit scherp te stellen en stapte in een innovatietraject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. De Kringwinkel werd daarbij gecoacht door DIFT uit Antwerpen. Dit creatief bureau begeleidde hen naar een heldere branding voor circuit. Een Unique Selling Proposition stond iets later op papier. Van daaruit voert circuit nu een duidelijke communicatie naar de verschillende doelgroepen.

Image
Circuit

PARTNER STORY

De inhoud van dit artikel werd met toestemming beknopt overgenomen van Ondernemen in Antwerpen. Lees het volledige artikel via deze link

Circuit. Ondernemerscommunity die streeft naar duurzaamheid en circulariteit

Circuit is niet alleen een kringwinkel; er is o.a. ook een bloemenwinkel, koffiebar, natuurkapper, textiel- en naaiatelier, fiets- en electroatelier en een bakker gevestigd en waarschijnlijk binnenkort een verpakkingsvrije winkel. Een divers aanbod dat kadert in de thema’s duurzaamheid en circulariteit. Louise Vrints, Marketing Directeur van De Kringwinkel: “Naast dit aanbod aan producten en diensten, organiseren we hier ook workshops. We schrijven met circuit een verhaal rond duurzaamheid.”

Circuit positioneren naar ondernemers en klanten

Louise: “We wilden het concept zowel B2B als B2C duidelijk en behapbaar omschrijven, wat niet makkelijk bleek. Wat we brachten in Plein Publiek was heel kleinschalig; we wilden ons in het nieuwe gebouw sterker positioneren. Ook de rol van De Kringwinkel in circuit kregen we niet duidelijk geformuleerd. En daar zochten we hulp voor. In het innovatietraject met DIFT werkten we stap voor stap aan een helder verhaal voor onze verschillende doelgroepen.”

"Een project als circuit werkt met en voor heel diverse doelgroepen. In tegenstelling tot vaak is het hier net niet de bedoeling om keuzes te maken. Een eye-opener voor marketeers."
Bert Pieters - Dift

Innovatietraject met DIFT

Louise: “Het traject verloopt in verschillende stappen. De eerste stap is teruggaan naar de kern van het project. Wat is onze “Why”? Wat willen we doen, waarom willen we het doen en hoe gaan we het doen? De antwoorden daarop hebben we in een waardencirkel gegoten. Vanuit die waarden zijn we telkens opnieuw de volgende oefening gestart.”

"Tijdens een intensief traject met een betrokken team kan je veel realiseren. De verschillende iteraties waren telkens weer een stap vooruit."
Bert Pieters - Dift

Doelgroepen analyseren in “persona”

Louise: “We hadden zelf al een aantal B2B en B2C “persona” uitgetekend.  Die hebben we samen met DIFT scherper gesteld, waardoor het nu sterk uitgewerkte karakters zijn geworden. Inmiddels kennen alle collega’s van circuit deze “persona” én hoe ze handelen of reageren.

Van daaruit definieerden we ons verschillend aanbod (USP) naar al die “persona”. Daarmee communiceren wij nu naar elke doelgroep op een veel gerichtere manier. Dit zijn echt goeie handvaten.”

Wil je het hele verhaal lezen? Ga dan naar ondernemeninantwerpen.be

Als je in jouw onderneming hulp kan gebruiken bij het uitwerken van een nieuw idee of concept, is een innovatietraject misschien wel iets voor jou. Meer info vind je hier of mail naar innovatie@apbc.be

Image
Circuit
Deel dit artikel