DIY-foto’s voor je webshop?

Drie valkuilen (én oplossingen)

“Beter een webshop of website met minder goede foto’s, dan géén website”, daar is creative Anneleen Van Giel van Spot-on Visuals van overtuigd. Om blunders te vermijden geeft ze graag enkele tips aan ondernemers die zelf achter de lens kruipen. Vermijd deze drie valkuilen om je online productfoto’s naar een hoger niveau te brengen.

Image
productfoto_spot-on_visuals

Valkuil #1: koersafwijking

“Het valt vaak voor dat bedrijven die sterk groeien er niet in slagen om weer te geven wat ze willen weergeven of waar ze voor staan. Zo contacteerden we onlangs een ecologische koffiebranderij die altijd zelf foto’s had genomen voor de website, maar het groeiverhaal niet meer vertaald kreeg in de nieuwe campagne. Om dat probleem te voorkomen, adviseren we om - vóór je gaat fotograferen - goed na te denken over de waarden die het bedrijf uitdraagt en hoe je die gaat communiceren.”

Bepaal op voorhand welke sfeer je wilt weergeven met je collectie en kies een bijhorende stijl en kleuren. Werk bijvoorbeeld steeds met dezelfde bewerkingsfilter. Maak een duidelijke keuze en houd eraan vast, zodat er een lijn in zit.
Anneleen Van Giel

Valkuil #2: geen rode draad

Een andere veelvoorkomende DIY-fotoblunder is volgens Anneleen het gebrek aan een rode draad. “Bepaal op voorhand welke sfeer je wilt weergeven met je collectie en kies een bijhorende stijl en kleuren. Werk bijvoorbeeld steeds met dezelfde bewerkingsfilter. Maak een duidelijke keuze en houd eraan vast, zodat er een lijn in zit.

Valkuil #3: tussen de soep en de patatten

“Elke ondernemer maakt er zich schuldig aan: tussen twee meetings door nog snel een foto trekken voor de Instafeed. Wil je even later een gelijkaardige foto, dan moet je alles weer ensceneren... Dat kan uiteraard efficiënter. Zoek inspiratie op Pinterest, leg de gekozen producten klaar en wacht op een zonnige dag. Is het dan eindelijk zo ver, neem er dan ook alle tijd voor. Schik je producten en maak meteen een hele reeks foto’s, in verschillende settings.”

Kwaliteit boven kwantiteit

Neem je toch de stap om te investeren in professioneel beeldmateriaal? “Ga dan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit”, benadrukt Anneleen. “Vaak vragen klanten hoeveel foto’s ze voor een bepaald budget kunnen krijgen, terwijl het budget maar één aspect is. "

"Wil je één gestyled campagnebeeld van 750 euro? Of heb je voor dat budget liever twintig bewerkte packshots op een witte achtergrond? Een goede fotograaf zoekt uit wat voor jou belangrijk is en geeft je waarde voor je budget.”

 

Spot-on Visuals of een andere creatieve professional inschakelen om jouw productfotografie te boosten? Vind jouw creatieve match via Hire a creative.