Kruisbestuiving: inhouse of extern?

Samenwerken met creatieve experts

1 minuut lezen

Veel grote internationale bedrijven werken vruchtbaar samen met creatieve experts. Er zijn drie manieren waarop ze dat doen: door hen inhouse aan te nemen, door samen te werken met zelfstandige creatieve ondernemers, of een combinatie van die twee: dan wordt het eigen ontwerpteam versterkt, uitgedaagd of verrast door creatieve input met een grotere afstand tot het bedrijf.

Zo’n internationale speler die systematisch samenwerkt met creatieve experts is Atlas Copco, de producent van compressoren, generatoren en andere productiviteitsoplossingen. Met de verfrissende insteek van productontwikkelaars weten ze een nieuw elan te geven aan hun functionele producten.

Image

Made

Een ander voorbeeld is communicatietechnologiebedrijf Televic, dat met innovatiestudio Made in zee ging voor een vernieuwend en gebruiksvriendelijk tolkinstrument. Made onderzocht voor Televic het complexe proces van simultaan tolken. De conclusie was dat tolken een product nodig hebben dat zo intuïtief en snel werkt als hun eigen brein.


Image

Bulo

En hoewel kantoormeubelfabrikant Bulo zelf creatieve profielen in dienst heeft, doet het bedrijf ook regelmatig een beroep op gerenommeerde vormgevers. Zo werkten ze al samen met Vincent Van Duysen en Ann Demeulemeester. Zulke creatieve samenwerkingen leiden veelvuldig tot producten met net dat tikje meer.