Meer zichtbaarheid voor Hoorcentrum Jolien Desmet dankzij vrolijke illustraties

“De tekeningen passen echt bij wie we zijn als hoorcentrum.”

De wachtruimte in het hoorcentrum van Jolien Desmet kon wat vrolijkheid gebruiken. Via Hire a Creative schakelde ze illustrator Sofie Van den Bril in, die de job van Jolien en haar collega’s vertaalde in vier geslaagde murals. Een ideaal project voor Sofelie, 100% instagrammable voor Jolien. Jolien en Sofie vertellen over de fijne samenwerking.

Image
Hoorcentrum Jolien Desmet

Allebei klaar voor een nieuw project

Jolien: “Enkele jaren geleden had ik het idee om de wachtruimte op te vrolijken met muurtekeningen. Omdat ik toen nog maar net was gestart, had ik er de middelen niet voor. Toen iemand me over Hire a Creative vertelde, herinnerde ik me het idee weer en schreef ik me in. Ik kende Sofie al een beetje via mijn zus en vind haar stijl heel tof. Ik zag murals van haar in de wachtruimte dus meteen zitten.”

Sofie: “De opdracht van Jolien kwam op het ideale moment. Ik was op dat moment bezig met een illustratieproject en had veel zin en ruimte om er nog eentje bij te nemen. We spraken meteen af om te overleggen.”

Hire A Creative #6

Schrijf je nu in voor de zesde editie van Hire A Creative op 19 & 20 mei en 16 & 17 juni! ⁠

In dit gratis online matchmakingevent hoef je zelf niet te onderhandelen. Elke deelnemende creatieve expert biedt een creatief pakket ter waarde van € 750 aan. Wat er precies in zit, bepaalt de professional zelf.⁠ En met wie je wil kennismaken, dat kies jij. Doe je voor het eerst mee? Dan krijg je ook nog eens een korting van €250!

Schrijf je hier in.

 

Gestart met een goede babbel

Sofie: “Ik ging langs in de praktijk van Jolien. We namen samen de praktijkruimte onder de loep en daarna legde Jolien me uit waar ze heel de dag mee bezig is: cliënten ontvangen, hoorapparaten afstellen, gehoortesten afnemen… Dat vond ik heel tof, want voor mij was het onbekend terrein en op die manier kreeg ik veel inspiratie.”

Jolien: “Ik vertelde onder andere dat mensen hun hand moeten opsteken tijdens gehoortesten, liet hoorapparaten zien en legde uit dat we de kleuren rood en blauw vaak gebruiken in audiologie. Die kleuren gebruikte Sofie dan ook in haar tekeningen.”

Sofie: “Rood en blauw zijn inderdaad de themakleuren geworden. Een van de dingen die me bijbleven uit het gesprek met Jolien, was dat mensen feedback gaven als ‘Wauw, ik hoor de vogeltjes opnieuw fluiten’. Dat is mooi en dankbaar. Voor Jolien, maar ook voor mij: ik zag er direct een beeld bij.”

Jolien: “Daar komt ook veel reactie op, op het stuk met de vogeltjes. Het grijpt aan omdat het zo herkenbaar is.”

Sofie: “Het was dus echt belangrijk dat ik even met Jolien ging babbelen. Ze heeft natuurlijk nog veel meer uitgelegd, maar je pikt er iets uit en je gaat ermee aan de slag. De beelden komen niet meteen als ik aan het luisteren ben, dat heeft even tijd nodig.”

“De vrijheid om je eigen creatieve ding te doen zonder je begrenst te voelen, dat vind ik zalig.”
Sofie

Onbegrensde vrijheid

Jolien: “Ik vond het zot dat Sofie een paar dagen later meteen tekeningen had gemaakt die het helemaal samenvatten. Daarom is het zo leuk om met een creatief expert samen te werken. In een van de illustraties worden er bijvoorbeeld oren aan elkaar gelijmd. Dat vond ik heel sprekend voor wat wij in het hoorcentrum doen. We proberen een normaal gehoor zo goed mogelijk te benaderen, maar je wordt niet opnieuw ‘normaal horend’. Dat zie je terug in de tekening, aan de lijnen waar het oor aan elkaar geplakt is. (tegen Sofie) Je hebt dat misschien niet bewust gedaan, maar het is heel treffend.”

Image
Sofelie illustratie

Sofie: “Dat is heel fijn om te horen, want dat betekent dat de opdracht geslaagd is. Wat ik enorm apprecieerde, was dat ik van Jolien volledige vrijheid kreeg: ‘doe maar, ik zie het wel verschijnen en dan geef ik feedback’. Dat is zoveel leuker dan een opdrachtgever die een moodboard klaar heeft waarop je moet verderwerken. De vrijheid om je eigen creatieve ding te doen zonder je begrenst te voelen, dat vind ik zalig.”

Jolien: “De leukste creaties komen als je mensen helemaal hun ding laat doen. Je kiest voor een illustrator omdat je de stijl apprecieert, laat die persoon dan ook doen waar hij goed in is en wat hij of zij tof vindt. Ik heb zelfs amper feedback gegeven, want de tekeningen zaten meteen goed.”

Persoonlijke touch om mee uit te pakken

Jolien: “Het grote voordeel van samenwerken met een creative professional? Om te beginnen zou ik nooit kunnen bedenken wat Sofie heeft getekend. Online kan je veel tekeningen vinden over gehoor, maar dit is echt uniek. De tekeningen passen bij wie we zijn als hoorcentrum. Daarnaast zorgen zo’n creatieve dingen voor een persoonlijke touch en is het heel fijn om te delen op sociale media. Ik pak niet graag uit met ‘kijk eens hoe goed ik mijn job doe’, maar hiermee trek je echt de aandacht. Het levert me misschien geen rechtstreekse inkomsten op, maar je maakt jezelf op een andere manier zichtbaar. Ook bij mensen die je anders niet bereikt op sociale media. En ook in de praktijk zelf zie ik het effect: ik krijg veel leuke reacties en merk dat mensen nu vaker gaan rechtstaan om rond te kijken, terwijl ze vroeger bleven zitten.”

“Het levert misschien geen rechtstreeks inkomsten op, maar je maakt jezelf op een andere manier zichtbaar. Ook bij mensen die je anders niet bereikt op sociale media.”
Jolien

Een waardevolle nieuwe blik op je job

Sofie: “Ik wou heel graag nog eens een groot werk maken, want mijn opdrachten zijn vaak kleinere dingen zoals affiches. Dat ik dat via Hire a Creative kon doen, motiveerde me om mezelf te ‘verkopen’. Dat het altijd over een vast bedrag gaat, maakt het nog eenvoudiger. Je hoeft niet te onderhandelen over de prijs en kunt een heel concreet pakket aanbieden.”

Jolien: “Als ondernemer kan je via Hire a Creative eens iets doen wat je anders niet zou doen. Het is superwaardevol om iemand helemaal out-of-the-box na te laten denken en met een totaal andere blik naar je job te laten kijken. Nu ik weet dat Hire a Creative bestaat, ga ik er meer gebruik van maken. Goede foto’s van mijn praktijk zouden nog van pas komen, dus volgend jaar misschien?”

Is jouw bedrijf klaar om de volgende stap te nemen? Investeer in jouw creatieve match via Hire a creative. De volgende editie gaat door op 19 & 20 mei en 16 & 17 juni! Alle info en de link om in te schrijven vind je hier.

Tekst: Nienke Soontjens