Meet the Creative: Tom Andries

Multidisciplinair ontwerper en kunstenaar

Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we in de reeks Meet the creative met trots enkele van onze ambassadeurs voor. Dit keer is het de beurt aan Grafisch vormgever en kunstenaar Tom Andries.

Image
Tom Andries (foto: Lieselot Dorme)

Tom Andries is een multidisciplinaire ontwerper die ook actief is als kunstenaar. Branding blijft echter zijn corebusiness. Hij studeerde grafisch ontwerp, reclame en typografie aan de MAD-faculty in Hasselt en leerde de knepen van het vak bij onder meer letterontwerper en typograaf Luk Mestdagh.

Vanuit de ontwikkeling van lettertypes werkte Tom eerst een viertal jaar voor een grafisch bureau, onder creatieve leiding van designer Jeremy Dawkins. Daarna maakte hij als freelancer de switch van design naar branding en merkidentiteit. Zo groeide hij uit tot een expert die merkstrategie en design als geen ander kon linken, wat zorgde voor tal van samenwerkingen met grote bureaus als BBDO, These Days en LDV United.

Bij dat laatste bureau klikte het enorm goed tussen Tom en strategisch directeur Johan Leysen, die hem voorstelde om een aparte designafdeling binnen LDV United te leiden: Red Star Design. Het is onder deze noemer dat Tom de iconische stralende ‘A’ voor de stad Antwerpen maakte: een doorbraak in de wereld van Belgisch design.

Ondertussen is Tom creatief partner bij Today: zijn eigen branding agency in Mechelen. Het maakt deel uit van 62MILES: een unieke familie van expert agencies in creatieve marketing & technologie. Met zijn decennialange ervaring voor invloedrijke spelers en grote bedrijven, is Tom het ideale doelwit om onze zeven klassieke vragen op af te vuren.

1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?

“Wel, even ter verduidelijking: in eerste instantie zijn wij toegepaste kunstenaars. We luisteren naar een probleemstelling en willen bedrijven en organisaties verder helpen. Als grafisch ontwerper probeer ik hierbij bloot te leggen wat de kern van een merk is.

Dus, om op de vraag te beantwoorden: ik zeg tegen mijn kinderen bijvoorbeeld dat mijn bureau toegevoegde waarde levert aan bedrijven en hen laat groeien. Dat wij merken groot maken: niet enkel via vormgeving, maar door de harmonie te zoeken tussen ontwerp en een strategische visie.”

Image
Tom Andries
“Branding draait niet rond korte campagnes. Wij streven naar een soort van langetermijndenken voor merken.”
Tom Andries

2. Waarom doe je wat je doet? Waar streef je naar?

“Ik focus graag op een soort van tijdloosheid, ook in mijn vrij werk trouwens. Als bureau wordt dat vertaald in een missie waarbij we een boodschap lang moeten laten bestaan, zoals bij de stralende ‘A’ van Antwerpen. Wij streven dus niet naar zomaar wat korte campagnes, maar eerder naar een soort langetermijndenken voor merken.”

“Tijdloosheid is belangrijk. We willen een boodschap lang laten bestaan.”
Tom Andries

3. Waar haal je het meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?

"Ik haal mijn voldoening uit een intense samenwerking en word letterlijk gelukkig van succesverhalen. Zo geniet ik ervan om organisaties jaar na jaar te zien groeien. Daarom focussen we met Today heel hard op zo’n een-op-eenrelatie met de klant, die we opbouwen via rechtstreeks klantencontact. Zo hou je de communicatielijnen ook kort, wat de samenwerking stimuleert en zeer tijdsefficiënt is.”

4. Naar welk Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?

“Als eerste kijk ik enorm op naar een van mijn leermeesters en mijn meest invloedrijke inspiratiebron: mijn persoonlijke held Luk Mestdagh. Hij was typograaf en grafisch vormgever, en doceerde ook grafisch ontwerp aan Sint Lucas Antwerpen en aan de Provinciale Hogeschool Limburg in Hasselt.”

“En ik wil ook Paul Ibou vermelden, wetende dat het een delicate keuze is. De man heeft een grote persoonlijkheid en durft dit ook te uiten, maar je mag nooit onderschatten wat hij met zijn werk teweegbracht. De identiteiten die hij neerzette waren internationaal hoogwaardig. Hij begaf zich ook meer richting toegepaste grafische vormgeving. Noem hem gerust een pionier op vlak van branding in België!”

5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?

Peter Saville is een constante geweest qua professionele inzichten. Hij bracht echt een revolutie teweeg voor mij als ontwerper. Saville staat bekend voor zijn vrij werk bij de platenhoezen van meer alternatieve bands als Joy Division en New Order. Voor mij waren deze albumcovers een doorgedreven vertaling van wat de muziek betekende, en tevens een stimulans om grafisch ontwerp te gaan studeren. De visuele beeldtaal van deze platen is tijdloos en Peter Saville vormt echt een constante in mijn eigen werk.

Image
Joy Division - Unknown Pleasures door Peter Saville

Ik ga voor volgend citaat van hem, dat gaat over het belang en de kracht van vormgeving, en over het verhaal en de daadkracht of effect van werken met een goeie creative:

"Creative people have to believe in the value of their work. If you don’t have any belief then you can’t give anything—designing is an act of giving, and a belief in the value of the work fuels the desire to express something. It’s important to know what your values are and to take care of them."

“De visuele beeldtaal die Peter Saville neerzette, biedt me onuitputtelijke professionele inspiratie.”
Tom Andries
Image
Tom Andries

6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?

“Er zijn heel veel mensen die niet goed weten wat branding precies is. Wij raken aan de fundamenten van een merk en zijn niet enkel bezig met zomaar wat ‘logootjes’ te maken. Via langere, grote trajecten voeren we in zes maanden tot een jaar een rebranding uit. Hierin komen we echt te weten wie een klant is en waar die naartoe wil gaan.”

“Buitenstaanders zien het resultaat en maken daarbij de bedenking dat ze het zelf ook hadden gekund. Er is simpelweg te weinig kennis over het vak branding. In de pers lees je daardoor maar al te vaak: partij X of Y heeft een logo gemaakt. Maar eigenlijk is dat enkel het topje van de ijsberg, want wij stippelen maandenlang een structuur uit die het betreffende bedrijf ook effectief vooruithelpt. Het is echt een merkverandering en bedrijfstoepassing die van kapitale waarde is voor een hele organisatie.”

Een logo is pas een fractie van een merkidentiteit. Bij rebranding zorgt de nieuwe structuur echt voor een frisse wind doorheen een organisatie.
Tom Andries

7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?

“Intern voerden we vroeger gesprekken rond het ontwerp van een luchtvaartmaatschappij, inclusief vloot en alles wat erbij hoort. Maar op zich deden we dit al bij de rebranding van Brussels Airlines. Met enkele slimme keuzes veranderden we toen het hele merk.”

“Nu willen we meer naar het buitenland kijken en Belgisch design neerpoten als kwalitatief en hoogstaand. We willen de nodige fuzz creëren en de toekomst voor ons bureau ligt daardoor in internationale projecten. Als ik echt mag dromen? Dan is misschien een nieuwe identiteit voor een land wel een leuke uitdaging. Een nieuw volkslied, heruitgevonden klederdracht, aangepaste vlag: even ‘the full monty’ gaan en vanuit een doorgedreven denkoefening een complete make-over geven aan een land.”

Tekst: volta communicatie

EXPO: Tom Andries bij Remy-Wezenbeek

Tot 26 maart was de expo van Tom Andries te bezichtigen bij pop-up galerie Ukkelberrifun op het Eilandje.

www.remy-wezenbeek.com