Veel innovatie-ideeën, maar geen vooruitgang?

Ooms Woonrealisaties en Achilles staken de koppen bij elkaar op Build. Create. Innovate.

Ondernemers met veel goesting om te innoveren, blijven vaak ter plaatse trappelen. Ben Ooms, medezaakvoerder van bouwbedrijf Ooms Woonrealisaties, besloot een vitesse hoger te schakelen en hun innovatiedromen te pitchen via Build. Create. Innovate., een innovatietraject geïnitieerd door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. en Kamp C. Samen met Per Mans van design- en innovatiebureau Achilles Design vertelt hij over het succesvolle parcours.

Image
Ooms Woonrealisaties

Welk innovatievraagstuk hoopten jullie via het innovatietraject op te lossen?

BEN: “Ooms Woonrealisaties realiseert nieuwbouwwoningen, renovaties, interieurmaatwerk en projecten. We zijn dus in verschillende markten thuis. En we denken graag na over innovaties in elke stap van het bouwproces. We kwamen de afgelopen jaren op veel ideeën, met bovenaan de lijst modulair bouwen en een onderhoudsformule voor klanten. Maar de uitwerking hiervan is steeds blijven liggen.”

Met welk idee uit de ideeënbus is Achilles dan aan de slag gegaan?

PER: “We zijn niet met één idee aan de slag gegaan, maar wel met het feit dat ze zo veel ideeën hadden. Innovatie moet bijdragen aan datgene waar het bedrijf voor wil staan, vinden we. Dus willen we eerst de missie en visie van het bedrijf begrijpen. Bij Achilles passen we hiervoor een gepatenteerd proces toe.”

“Door enkele zaken in vraag te stellen, concludeerden we dat modulair bouwen niet per se in de kern lag van wat Ooms wilde zijn. We zochten dus naar andere zaken die hun slogan ‘meer tijd voor het echte leven' tastbaarder konden maken. Om vervolgens een strategie uit te stippelen. Welke resources komen daar tegenover? Hoe breakthrough wil je zijn als bedrijf? Op welke markten mik je? We plotten hun ideeën op de structuur, voegden extra ideeën toe en maakten een selectie.”

Image
Ooms Woonrealisaties
“Als je direct in de praktijk springt, durf je weleens te vergeten om een stapje terug te zetten. Een creatief bureau, zoals Achilles, doet dat wel”
— Ben

Welke ideeën hebben de selectie overleefd?

BEN: “De service-app kwam het eerst bovendrijven. Momenteel moeten onze klanten voor een onderhoud of herstelling telefonisch een afspraak maken. In de toekomst willen we dit via een app organiseren, zodat er intern geen administratie meer voor nodig is. In een volgende stap kunnen klanten hun nieuwbouw opvolgen in de app.”

PER: “Een volgend idee kwam voort uit een bestaande situatie. Ze wilden de toonzaal herinrichten. Dus bekeken we hoe de toonzaalinrichting afgestemd kon worden op de bezoekers en bedachten we een betere flow.”

“De derde quick-win is eentje voor hun bestaande klanten. Ooms Woonrealisaties ziet heel wat potentieel in renovaties van oude woningen die ze ooit zelf gezet hebben. Zij weten welke woning nood heeft aan extra isolatie, andere ramen, een nieuw dak… Bewoners zitten ondertussen in een andere levensfase en zijn misschien ook toe aan een domoticasysteem of zonnepanelen. Zo kwamen we tot een innovatiepakket dat bestaande woningen opwaardeert.”

Dit was niet het eerste innovatietraject voor Ooms Woonrealisaties. Wat maakte dat jullie in een tweede traject stapten?

BEN: “We volgden een aantal jaren geleden een soortgelijk traject in campus Blairon in Turnhout, met als resultaat onze nieuwe naam. Dat was zo’n leuke en positieve ervaring! Toen ik naar aanleiding van die ervaring gevraagd werd als spreker, hoorde ik van een nieuw traject via APBC. We beslisten meteen om ons terug in te schrijven. Want als bedrijf moet je jezelf blijven uitdagen om niet uit de markt te worden gespeeld. Als je direct in de praktijk springt, durf je weleens te vergeten om een stapje terug te zetten. Een creatief bureau, zoals Achilles, doet dat wel. Ze kijken op een andere manier naar dat wat wij doen en reiken kapstokken aan. Daardoor krijgen we een heel ander gesprek en een beter resultaat.”

“We brengen vooral structuur. Niet zomaar om er een structuur in te brengen, maar vooral om het te koppelen aan datgene waar je als bedrijf naartoe wil”
— Per

Welke rol heb je als creative professional, Per?

PER: “We brengen vooral structuur. Niet zomaar om er een structuur in te brengen, maar vooral om het te koppelen aan datgene waar je als bedrijf naartoe wil. Daarnaast vullen we de eerste concepten aan met extra creativiteit, waardoor er weer andere ideeën naar boven komen die misschien nog sneller implementeerbaar of pragmatischer zijn.”

“Een bureau dat dagelijks met innovatie bezig is, kan je onzekerheden wegnemen”
— Per

Wanneer raad je een ondernemer aan om het innovatietraject te volgen?

PER: “Er zijn twee groepen die veel baat hebben bij een innovatietraject. Ik denk aan ondernemers die, vaak met een hoop onzekerheden, in een nieuwe business stappen. Een bureau dat dagelijks met innovatie bezig is, kan je onzekerheden wegnemen. Daarnaast is een innovatietraject ideaal voor bedrijven die zichzelf in vraag durven en willen stellen. Via een innovatietraject zoals Build. Create. Innovate. kunnen we hen daarin ondersteunen.”

“Dat hoop ik toch, dat al die andere bouwbedrijven ook met die bureaus gaan blijven samenwerken. Want hun creativiteit is een meerwaarde voor de sector”
— Ben

Hebben jullie nog toekomstplannen samen?

BEN: “Ik ben ervan overtuigd dat wij nog met Per gaan samenwerken. Na die vorige ervaring waren we ons er al van bewust dat we onze ideeën niet in vier sessies kunnen uitwerken. Maar ook dat wij alleen de arbeidsintensieve, vervuilende bouwsector niet zomaar kunnen veranderen. Daarom is het goed dat bouwbedrijven in contact komen en blijven met creatieve bureaus. Of dat hoop ik toch, dat al die andere bouwbedrijven ook met die bureaus gaan blijven samenwerken. Want hun creativiteit is een meerwaarde voor de sector.”

Image
BCI
Image
Ooms Woonrealisaties
Deel dit artikel