Voxdale’s vliegende ronde

Antwerpse productontwikkeling leidt tot ronderecords voor Formule E-team

9 minuten lezen

De competitiviteit van een Formule E-wagen wordt - net zoals in de Formule 1 bepaald door aerodynamica, gewicht en vermogen. In een sport waarin een fractie van een seconde beslist over winst of verlies, is het Antwerpse innovatiebedrijf Voxdale de perfecte partner voor Mahindra Racing uit India. Deze samenwerking plaatst het Vlaamse techbedrijf in pole-position.

Image
mahindra

Mahindra is één van de weinige Indische autoconstructeurs die hun activiteiten globaal verspreiden. De constructeur van auto’s, tractoren en defensievoertuigen zag het levenslicht in 1945 en kocht in 2015 de befaamde carrosseriebouwer Pininfarina over. In 2011 startte Mahindra met het raceteam Mahindra Racing, opererend vanuit het Verenigd Koninkrijk. Gedurende zes jaar was het team actief in de lichtste klasse van de MotoGP: de elitetak van de motorsport. In die periode bouwde het ook een raceteam uit om deel te nemen aan een nieuwe, volledig elektrische en revolutionaire tak van de éénzitterij: het in 2014 gelanceerde ABB FIA Formule E-kampioenschap.

In een kolossaal platform als Formule E is een grote naam nodig. Met Umicore hadden we de nodige slagkracht om in dit avontuur te stappen.
Koen Beyers, CEO Voxdale
Image
Dankzij coöperaties stimuleer je creatief denken en geef je een boost aan de economie.
Koen Beyers, CEO Voxdale

Onder stroom

Formule E heeft heel wat gelijkenissen met de koningsklasse van de autosport: de Formule 1. De snelste piloten ter wereld racen er op straatcircuits om zowel individuele als constructeurspunten te scoren. In plaats van de gekende Grand Prix, racen de coureurs in een E-Prix waar tanken overbodig is: de bolides rijden volledig op elektriciteit. Koen Beyers, CEO van Voxdale en gebeten door autosport, voelde dat hij met zijn creatieve designbureau iets kon betekenen in dit revolutionaire en milieuvriendelijke kampioenschap.

Consortium

In 2017 kwamen we in contact met Mahindra Racing”, blikt Koen terug. “Formule E is een jonge, maar voor ons enorm interessante raceklasse: dankzij de aanwezigheid van bijna alle relevante autoconstructeurs vormt het een marketingplatform voor nieuwe technologieën. Als klein, Vlaams bureau heb je weinig te zoeken bij de grote namen als AUDI en Porsche, die met hun eigen innovatiespecialisten werken.

Maar met de steun van Umicore en testpiloot Sam Dejonghe hadden we wel de skillset en naambekendheid die essentieel was om andere teams te overtuigen van onze meerwaarde. Ons consortium met Umicore groeide gestaag tot een ijzersterke alliantie rond recycling en doorontwikkeling van batterijen: met ons vermogen konden we onze positie verzilveren in een samenwerking met Mahindra Racing.

In Formule E rijdt elk team verplicht met dezelfde batterij voor de hoofdaandrijving, maar krijgen ze carte blanche voor de speciale maar essentiële tweede batterij: een gouden kans voor Voxdale.
Koen Beyers, CEO Voxdale

Mahindra Racing Team gebruikt een revolutionaire tweede batterij van Voxdale voor hun Formule E-bolide. Bekijk deze innovatie in deze minidocu.

Complete architectuur

Mahindra Racing wilde niet enkel sponsor zijn: hun ambitie was altijd om een volledige wagen te bouwen. In de Formule E is elk team verplicht om dezelfde hoofdbatterij te gebruiken voor de aandrijving. De krachtbron is dus uniform, waardoor de stuurvaardigheid van de piloot en de constructie van de wagen des te meer invloed krijgen: net daarom konden we onze innovaties volop de vrije loop laten. Een Formule E-wagen heeft immers nog een hulpkrachtbron: een 12V-batterij die de kritieke systeemprocessen beheert en tegelijk voor de telemetrie zorgt. Hierin lagen enorme uitdagingen rond koeling, ergonomie, ontwikkeling en functionaliteit: Voxdale kon uitblinken door de architectuur zo optimaal mogelijk te maken, in samenwerking met de teampartners."

Image

Coöperatieve synergie

Met Voxdale werken we regelmatig samen met een partner uit ons netwerk: we kijken eerst naar ons Hybrio-netwerk voor gerichte kennis en ervaring. We hebben niet de ambitie om alle competenties in huis te hebben: een partner staat vaak iets verder in specifieke state-of-the-art nieuwigheden. Met allianties stimuleer je iedereen tot vernieuwing en trigger je innovatie. Aan het einde van een project, of bij het behalen van een belangrijke mijlpaal, is het synergetische effect van zo’n samenwerking zeker niet te onderschatten. Bovendien mogen we het allerbelangrijkste niet vergeten: je zorgt voor werk. Economische valorisatie blijft essentieel: het geeft zuurstof aan de verschillende sectoren.

De resultaten en pluspunten van radicale ideeën bewijzen we zwart op wit aan de hand van vereenvoudigde simulaties en digital twins: Voxdale, ten voeten uit.
Koen Beyers, CEO Voxdale

Lighter, higher, faster

“Zo’n radicale hulpbatterij was er niet vanaf dag één: ons eerste seizoen in de Formule E diende vooral om af te tasten en te analyseren. De desruptieve veranderingen in materialen, ergonomie en opbouw van de batterij kwamen er in functie van het tweede seizoen van onze samenwerking. Net als in Formule 1 geldt ook in Formule E het motto: ‘lighter, higher, faster’. Radicalisering was nodig om in een stroomversnelling te geraken en daarom ontwikkelden we voor Mahindra Racing ook efficiëntietests voor de aerodynamica en een nieuwe behuizing voor de versnellingsbak.

De stap voorwaarts? Die ziet momenteel zijn oorsprong in diepgaande simulaties en virtuele modellen via digital twinning: zo neem je meer risico dan wanneer je fysieke prototypes en testmodellen maakt. Je legt daardoor meer gewaagde ideeën op tafel bij de klant, die je zelfs zwart op wit kan bewijzen dankzij vereenvoudigde simulaties: Voxdale, ten voeten uit!”

Image
De Vlaamse drang naar creativiteit en de aanwezigheid van vele technologische topbedrijven maken van Vlaanderen een innovatieparadijs.
Koen Beyers, CEO Voxdale

Het Vlaamse palet

De relevantie van Voxdale in een internationale sport als Formule E, is een toonbeeld van Vlaamse innovatiedrang. “We bieden in Vlaanderen simpelweg het hele palet op een kleine oppervlakte aan. Inspiratie en ervaring? Die halen we overal: België heeft tientallen cutting-edge technologiebedrijven waar productontwikkelaars en designbureaus al meermaals over de vloer kwamen. Bovendien hebben we in Vlaanderen een breed netwerk met tal van ondersteunende platformen, zoals VLAIO, Hybrio en uiteraard ook ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Onderschat de waarde van zo’n netwerk niet: onze eerste kennismaking met Mahindra kwam daar ook uit voort. Denk de soberheid van een Vlaming dus gerust weg: wij staan dan wel met de voeten op de grond, maar onze creativiteit, openheid en drang naar technologische vernieuwing maken van Vlaanderen een innovatieparadijs!
 

In een wereld die smacht naar meer duurzame en ecologische oplossingen, is innovatie een keerpunt. Vlaanderen staat garant voor tientallen hoogstaande technologiebedrijven die worden bijgestaan door tal van designstudios en creatieve professionals. Deze professionele synergie maakt van onze kleine regio een ware innovatiehub waarin samenwerkingen stimuleren tot technologische nieuwheden en economische opportuniteiten. Reden te meer voor nationale en internationale bedrijven om mee op de innovatiekar te springen en te surfen op de steeds sterker wordende golf van duurzame vernieuwing. Interesse in een partnership of samenwerking met een creatieve professional? Neem contact op via info@apbc.be.

Image
mahindra
  • Voxdale

    Voxdale is een design & engineeringbureau met een sterke focus op het ontwikkelen en optimaliseren van producten en systemen in de breedste zin van het woord. 
    Ondek meer over Voxdale