Een brug slaan tussen product en klant

Het succesverhaal van Achilles & MLA Fixings

MLA Fixings is producent en leverancier van gevel- en dakbevestigingen. Als specialist ontwierp het bedrijf een spouwanker dat op veel vlakken beter scoort dan bestaande producten. Maar het product aan de man brengen bij klanten bleek ging niet zo vlot als verwacht. Tot zaakvoerder Liesbet Verschoore zich inschreef voor Build. Create. Innovate. en haar licht opstak bij Pieter De Vocht van design- en innovatiebureau Achilles Design.

Image
Achilles Design en MLA Fixings

Wanneer & waarom voelde je de nood om te innoveren, Liesbet?

LIESBET: “Zoals in elke onderneming groeien er met de jaren ideeën. We dachten onder andere aan een calculator met ons gamma. Maar we wisten niet bij wie we daarvoor terecht konden of hoe hieraan te beginnen. Via Kamp C hoorde ik van het succesvolle innovatietraject van Ooms Woonrealisaties. Dat leek me ook wel iets en ik schreef me in. Tijdens het voortraject stelden we onze innovatievraag scherp: hoe winnen onze nieuwe producten aan bekendheid en populariteit bij aannemers en groothandels? Hoe vullen we de missende schakel in tussen groothandels en de eindgebruiker?”

Pieter, hoe keek jij naar die uitdaging?

PIETER: “MLA Fixings wilt telkens innovatieve producten op de markt brengen. Maar bij eindgebruikers is er veel onwetendheid over de nieuwe producten, het gebruik en de meerwaarde ervan. Want zo’n spouwanker kan dan op het eerste zicht wel duurder zijn in aankoop, de aannemer spaart er veel tijd en dus personeelskosten mee uit. Maar dat weet je niet als je onvoldoende kennis hebt van het product en het gebruik.”

“Door de customer journey te bekijken, ontdekten we dat klanten wel op de website terechtkomen, maar dan niet weten welk product ze moeten kiezen. En ook baliemedewerkers van groothandels kenden onvoldoende de troeven van MLA-producten. Dat is een gemiste kans voor alle partijen. Als innovatiebureau bedenken we wel 1001 manieren om dit probleem op te lossen. Maar we willen de meest efficiënte oplossing. Al vrij snel bleek dat voor MLA Fixings een digitale productfinder te zijn. De gebruiker krijgt na enkele eenvoudige vragen alle productsuggesties én hun troeven te zien.”

Image
Pieter en Liesbet
De geleide kennismaking en het afgelijnde traject verlagen de drempel. Je hoeft als ondernemer niet alles in één keer te vernieuwen, je krijgt de kans om een stuk van de oplossing uit te werken. Nu kriebelt het om de volgende stap te nemen.
Liesbet, MLA Fixings

Hoe kijk je terug op het traject, Liesbet?

LIESBET: “Ik zou me zeker terug inschrijven. Het voelde fijn om een klankbord te hebben in een expertise die ik zelf niet heb. Dit was mijn eerste samenwerking met een innovatiebureau, dus ik kan niet vergelijken. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit de beste match was. De geleide kennismaking en het afgelijnde traject verlagen de drempel. Je hoeft als ondernemer niet alles in één keer te vernieuwen. Je krijgt de kans om een stuk van de oplossing uit te werken. Nu kriebelt het om de productfinder nog verder uit te diepen met Achilles Design in een vervolgtraject.”

PIETER: “Het traject is heel kort, waardoor het uitgebreide gebruikersonderzoek in een vervolgtraject zit. Dan zullen we de tool testen en verbeteren. Ook het aankoopproces is nog niet aangescherpt. Dat kan als de tool op punt staat. Momenteel ligt de focus nog op de juiste productsuggesties, de volgorde waarin ze aangeboden worden en de vermelde voordelen.”

Hoe maakt Achilles het verschil voor een ondernemer, Pieter?

PIETER: “We helpen ondernemers om alles wat in hun hoofden zit tegen een muur te hangen. We visualiseren ideeën zodat ook zaakvoerders helder kunnen meedenken. Als bureau moeten we steeds een puzzel leggen: wat kunnen we realiseren binnen deze tijdspanne en dit budget. Er is altijd een manier om zoveel mogelijk waarde uit het budget te halen. In welk stadium je als ondernemer ook zit, een ontwerpbureau inschakelen heeft altijd een meerwaarde. Of je nu op strategisch niveau moet nadenken over een productinnovatie, de doelgroep nog moet identificeren of creatief aan de slag gaat met verpakkingen en branding. Het resultaat is altijd interessant!”

Ondernemers zijn vaak niet bekend met ontwerpbureaus, dus zo’n innovatietraject doet een nieuwe wereld opengaan. En als de match er boenk op zit, leidt dat vaak tot een lange samenwerking.
Pieter, Achilles Design

Wat is volgens jullie de meerwaarde van zo’n innovatietraject?

PIETER: “De meerwaarde van dit traject is ongetwijfeld de matchmaking door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.. Ondernemers zijn vaak niet bekend met ontwerpbureaus, dus zo’n traject doet een nieuwe wereld opengaan. En als de match er boenk op zit, krijg je ook vaak lange samenwerkingen.”

Wil ook het verschil betekenen voor je klanten, maar weet je nog niet hoe? Schrijf je in voor het volgende innovatietraject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

Tekst: Studio Lima | Beeld: Marijke Beckers

Image
Build. Create. Innovate. Partners
Image
Achilles Design en MLA Fixings
Deel dit artikel