Een roadmap vol opportuniteiten
Soudal & Made samen op weg!
Bouwbedrijf Soudal, producent van lijmen, voegkitten en schuimen, was op zoek naar een strategisch plan rond duurzaamheid. Via het innovatietraject Build. Create. Innovate. werd Yves De Smet, sustainability manager en hoofd R&D voor Sealants en Soudal, in het voorjaar van 2022 gematcht aan Jonas Burm van Made, een strategisch ontwerpbureau met de focus op duurzaamheid. Een innovatietraject dat naar meer smaakt!

Waarom schreef Soudal zich in voor het innovatietraject?
YVES: “Ik leerde het traject kennen via Kamp C en schreef Soudal in zonder dat ik wist wat het ons zou opbrengen. Ik zag het vooral als een opportuniteit om een netwerk rond duurzaamheid op te bouwen. Tijdens het matchmakingproces koos ik Made, omdat het met Jonas het beste klikte. En omdat Soudal en Made al eens hadden samengewerkt rond een andere uitdaging.”
Welke uitdaging schotelde je Made voor?
YVES: “We mikten op een strategisch plan rond duurzaamheid voor Soudal. Samen met Made kwamen we al snel tot de volgende challenge statement: hoe maken we duurzaamheid tastbaarder voor de verschillende lagen binnen het bedrijf? Hoe kunnen we er intern efficiënter over communiceren? En hoe kunnen we initiatieven versnellen?”
JONAS: “We zaten samen met alle departementen binnen het bedrijf en zochten naar gemeenschappelijke doelen om hun schouders onder te zetten. Wat doen ze vandaag? Wat kunnen ze potentieel doen om impact te creëren? Waarom en hoe zetten we dit hoger op de agenda? Hiervoor gebruikten we de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties (VN). Voor Soudal visualiseerden we alle duurzaamheidsdoelen op een roadmap tot 2025, inclusief de concrete initiatieven om ze te halen. Dankzij de positieve framing kon het management meteen zien hoeveel opportuniteiten er op Soudals pad liggen en waar ze kunnen pionieren. Dat werkt inspirerend.”

De eerste reacties waren dus positief?
YVES: “Zeker. We zijn erin geslaagd een kernachtig en inspirerend beeld te schetsen van een toekomst waar iedereen binnen dit internationale bedrijf naartoe wil. Dat schijnt te werken. Maar het interne proces is nog niet afgerond. In de volgende stap zullen we een aantal sleutelinitiatieven in diverse domeinen nauwkeuriger definiëren en doelen vastleggen. Toch blik ik nu al tevreden terug. Het was een succeservaring. Het traject is financieel laagdrempelig en telde voor Soudal drie kwalitatieve sessies met Jonas. En veel werk achter de schermen. Ik ben blij dat ik dit gedaan heb.”
Hoe heeft Made het verschil betekend?
YVES: “De blik van buitenaf op Soudal en wat we doen, was zeker een meerwaarde. Diversiteit van meningen en ideeën zijn goud waard en dat is tijdens dit traject gebleken. Een ander aspect dat eigen is aan een creatief bedrijf is dat ze sterk zijn in visualisatie. Zowel digitaal als op papier. Het bewijs daarvan is onze roadmap. Die kan een constante zijn voor Soudal wereldwijd en laat toch voldoende ruimte voor eigen inbreng en uitdagingen in elk land waar we actief zijn.”
JONAS: “Zo’n strategische oefening doen we graag en goed. We geloven inderdaad dat design een belangrijke tool is om een complexe uitdaging helder en tastbaar te kunnen overbrengen. Het inspirationele aspect mag je niet missen, zodat mensen goesting krijgen om ermee aan de slag te gaan. Een van onze troeven in het innovatietraject is dus zeker de nieuwe visie gebald over te brengen.”
Ondernemers moeten zich inschrijven omdat…?
YVES: “Omdat het een laagdrempelige manier is om een andere creatieve partij mee naar jouw uitdaging te laten kijken. Ik zei het al, maar die blik is goud waard. Het traject heeft ook een goed framework dat je op tempo houdt. Je zet binnen een bepaalde tijdspanne concreet enkele stappen vooruit. Ik zeg weleens: een vliegende kraai heeft meer dan een zittende. Als je binnen het gebouw op je stoel blijft zitten, is de kans klein dat je positieve verrassingen vindt. Zonder het traject had ik ook nooit de inspirerende keynotesprekers gezien en genetwerkt met de andere bedrijven.”
Iets voor jouw onderneming?
Wil je weten wat een creatief bureau voor jouw onderneming kan betekenen? We organiseren jaarlijks nieuwe trajecten en innovatieworkshops. Ontdek meer via deze link of vraag ernaar via innovatie@apbc.be
