Waarom klinken zo veel websites als een robot – en wat moet jij met SEO?

De voorkeuren van Google vs. die van je lezer: een vergelijking

Websites die bovenaan de zoekresultatenpagina verschijnen krijgen meer zichtbaarheid.  Dat betekent meer bezoekers en dus meer klanten, donateurs of sollicitanten. Daarom doen bedrijven en organisaties er alles aan om hoog te ranken in zoekmachines zoals Google. Liefst op de eerste plaats, of toch tenminste op de eerste pagina. Want op de tweede pagina, daar kijkt niemand. Geef maar toe.

Image
SEO artikel - foto Christin Hume

Het gevolg: in België alleen al zijn er honderden mensen en bedrijven die de hele dag door websites ‘verbeteren’ met SEO of zoekmachineoptimalisatie. Ze hebben maar één doel: algoritmes zoals dat van Google gunstig stemmen.

Is dat niet tegenstrijdig? Horen websites aka het internet niet gemaakt te zijn voor ménsen, in plaats van voor zoekmachines? Kom, laten we de belangen van Google eens met die van de gemiddelde menselijke internetgebruiker vergelijken.

Hoe beoordeelt Google jouw website?

Zoekmachines analyseren, waarderen en rangschikken webpagina’s wereldwijd op basis van ranking factors: criteria waaraan een bepaalde pagina op een bepaald moment, en in een bepaalde mate voldoet. De ranking factors van Google zijn net zo geheim als het recept van Coca Cola, maar door te experimenteren met websites en dan te kijken hoe ze ranken, kregen marketeers een goed idee van de voorkeuren van Google.

Wat wil Google?

Net zoals Google zelf zegt in zijn richtlijnen voor SEO, merken we dat de zoekmachine veel belang hecht aan onder andere:

  • de snelheid van een website
  • de veiligheid van een website
  • de leesbaarheid van een website
  • de geloofwaardigheid van een website
  • de kwaliteit van de informatie op een website
  • de toegankelijkheid van een website voor blinde en slecht ziende mensen

Is dat verkeerd?

Is het verkeerd dat Google snelle websites omhoog duwt? Als je de richtlijnen van Google erop na leest, lijkt het erop dat Google er alles aan doet om het internet gebruiksvriendelijker te maken en mensen van betere informatie te voorzien. Dat kan kloppen, want Google heeft er economisch belang bij om zijn menselijke gebruikers tevreden te stellen.

Google wil dat wij blijven terugkomen. Hoe vaker we googelen, hoe meer geld Google verdient met het tonen van advertenties.

Google wil immers dat wij blijven terugkomen. Want hoe vaker we googelen, hoe meer geld Google verdient met het tonen van advertenties. Tot zo ver is er dus niks mis met zoekmachines en SEO.

Wat zijn de nadelen van SEO?

In 1998, toen Google werd opgericht, was het makkelijk om de zoekmachine met goedkope trucs om de tuin te leiden. Door je tekst vol zoekwoorden te proppen kon je hoog scoren met weinig inhoud. En hoewel Google zulke praktijken intussen bestraft, blijven sommige mensen hardnekkig aan die illusie vasthouden.

Bovendien valt Google wel degelijk nog steeds te manipuleren. Bijvoorbeeld door het kopen van links, maar dat werkt meestal maar tijdelijk. Toch is een tot drie jaar voor sommige mensen genoeg om veel geld te verdienen met een onverdiende eerste plaats. Ze maken er een businessmodel van: wanneer een van hun websites in de rankings zakt, staat er al een nieuwe klaar.

Het resultaat is dat het internet uitpuilt van verkoopsites die ons niks bijbrengen. Ze scoren goed in zoekmachines, waardoor de echt goede websites steeds moeilijker vindbaar worden.

Het internet puilt uit van verkoopsites die ons niks bijbrengen. Ze scoren goed in zoekmachines, waardoor de echt goede websites steeds moeilijker vindbaar worden.

Wat betekent dat voor jouw website?

Google wordt steeds beter in het ‘begrijpen’ en waarderen van websites op het internet. In de toekomst zullen websites die de regels overtreden sneller gevat en strenger gestraft worden. Gelukkig hoef je daar niet bang voor te zijn als je je bezoeker altijd op de eerste plaats zet. Oók wanneer je je website optimaliseert voor SEO, want daar is niks mis mee. Er zijn tal van SEO-experts met het hart op de goede plaats. Zij slagen erin om je website goed te doen ranken en tegelijkertijd de kwaliteit van de informatie op het internet te verbeteren, want bij een future proof website gaan deze hand in hand.

Op zoek naar aan een SEO-expert? Check onze creatives of lees hier wat ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. voor jouw onderneming kan betekenen.

 

Tekst: Sylvie Van den broeck - Copycabana
Foto: Christin Hume via Unsplash

Image
SEO artikel - foto Christin Hume
Deel dit artikel